Skolepigernes hemmeligheder (80 min.) Købsfilm / Another World Entertainment
Anmeldt 19/2 2009, 22:30 af Steen Christiansen

Småfesen tyrolerstemning

Småfesen tyrolerstemning

Der er sikkert mange, som har grinet forlegent over de smålumre tyrolerfilm sendt på den tysksprogede TV kanal RTL, og det er da heller ikke stor filmkunst på nogen måde. Det er ren sexploitation, en genre af film som grænser op mod pornografien, men ikke rigtigt er porno alligevel. Der er masser af nøgenhed og sex, men der er ingen visualisering af selve penetrationen, som er central i porno. Langt de fleste sexploitationfilm leder efter en historie, som på den ene eller anden måde kan retfærdiggøre den konstante tilstedeværelse af nøgne kvinder og folk, som har sex. I dette tilfælde lykkes det knap så godt.

Skolepigernes hemmeligheder har ikke en egentlig sammenhængende handling, men virker mere som et udpluk af episoder fra en tysk middelklasseby. Filmen åbner ellers stærkt med to piger, som lokkes ned i en kælder af en tydeligvis pædofil mand, hvorefter de tager tøjet af. Det viser sig dog, at det er pigerne, som har lokket manden i en fælde, og han får sin fortjente straf. Denne åbningsscene har dog ikke noget specielt med resten af filmen at gøre, som primært drejer som om, hvordan de unge teenagere kan mødes og have sex, uden at deres forældre finder ud af det.

Her viser sig en åbenbar generationskløft, for forældrene ser sex som noget farligt snavs for teenagerne, mens teenagerne har et langt mere afslappet forhold til sex. Man kan f.eks. sagtens stå og snakke med en gennem vinduet, mens man boller, for det er jo bare sex. Faktisk ser det ud som en tanke fra filmens side, da det er forældrene og deres generation, som har et meget lettere mærkværdigt forhold til sex. Den ene af pigerne - Cornelia, spillet af Marie Ekkore - prøver at stoppe sin mors konstante forsøg på at få en affære op at køre med Raoul, men da Raoul ser sit snit til det, lokker han den berusede Cornelia med i seng i stedet. Eller filmens afsluttende historie, hvor en af pigerne bortføres af en gruppe midaldrende satanister, som naturligvis har brug for en ungmø (om end ikke jomfru) til deres sataniske ritualer. Stemningen af fetichisme, bondage og pædofili er tyk og meget langt fra det frisind, som præger teenagernes omgang med hinanden.

Alt i alt fungerer filmen som et udmærket sindsbillede på 70er frisind, og det er forfriskende at se den naturlighed, som der bliver gået til den igennem hele filmen. Men dermed ikke sagt at dette er nogen god film, eller at det er en specielt erotisk film. Historien er kastet lidt tilfældigt sammen, og der er ikke nogen stemningsopbygning til at indramme de erotiske scener. Selv disse scener ender ganske tamt, fordi de ikke har nogen motivation i hverken karaktererne eller filmens plot. Måske en lidt mærkelig kritik, men når der nu laves erotik og ikke porno, så bør fokus være anderledes, og det er det langt fra her.

Det mest interessante ved filmen er tilstedeværelsen af Christina Lindberg, som nogle måske vil genkende fra Thriller - en grym film, hvilket er en langt mere vellykket sexploitationfilm. Der er et par gode grin i Skolepigernes hemmeligheder, men man kommer til at kigge langt efter noget rigtig saftigt.