The Bank Job (107 min.) Købsfilm / Nordisk Film
Anmeldt 18/12 2008, 17:34 af Torben Rølmer Bille

Røvere og soldater

Røvere og soldater

Der findes et utal af såkaldte heist-film. Det er film der som centralt omdrejningspunkt har et storslået eller fejlslået røveri. Derfor er det en genre, der spænder vidt, fra Olsen Banden i Jylland til Reservoir Dogs. I denne genre falder også den lidt ujævne instruktør Roger Donaldsons nye film The Bank Job, og det er faktisk en film, som er velkommen til at bryde ind i min filmsamling.

The Bank Job har Jason Statham i den bærende hovedrolle. Han spiller den gamle vaneforbryder Terry, der forsøger at lægge sin kriminelle løbebane bag sig ved at starte et autoværksted, men det er jo svært at undslippe sin fortid helt, for han skylder en lokal gangster en del penge, og kan derfor ikke rigtigt se nogen vej ud af sin kattepine. Heldigvis dukker hans gamle veninde Martine op. Hun fortæller, at hun gennem forskellige kontakter har fået nys om en bank, der ligger inde med en masse værdier. Hvad hun undlader at fortæller er, at hun fra officiel side har fået til opgave at tilvejebringe nogle meget følsomme dokumenter, som ligger i en af bankboksene.

De følsomme informationer er kommet i hænderne på en radikal, sort borgerrettighedsforkæmper, Michael X, der ved hjælp af trusler om at offentliggøre dem gentagne gange har undgået lovens lange arm. Det er en torn i siden på såvel politi, dommere, lokalpolitikere og ministrene i London. Udsigten til potentielt mange millioner pund i smykker og rede penge er dog motivation nok til, at Terry samler et slæng vaneforbrydere, som vi filmen følger i deres planlæggelse og udførelse af et af Storbritanniens mest storstilede og gådefulde kup.

Det siges, at filmen er bygget på en virkelig historie. Den 11. september 1971 gravede en gruppe forbrydere en tunnel fra en nærliggende lædervarebutik til Lloyds Bank ved Baker Street i London og ribbede en bankboks. At sandheden først er kommet frem nu, skyldes at sagen - kort tid efter pressen begyndte at grave i den - blev mørklagt på grund af, som det hed sig, ”nationale sikkerhedsårsager”. Filmens udlægning af dette forbud er de sensitive oplysninger, som fandtes i banken. Hvorvidt virkelighedens informationer er de samme, som dem der skildres i filmen, er dog meget usikkert, og man kan da også antage, at der er taget en hel del dramaturgiske friheder i forhold til fortællingen om folkene bag kuppet.

Uanset hvad der er fup eller fakta, så er The Bank Job virkelig en underholdende film, der både byder på en samling glimrende skuespillere. Det er en sand fryd, at se Statham være i stand til at være mere nuanceret end de muskelbøf-roller, han normalt får som i f.eks. Death Race . En rimelig dialogside og endelig en skildring af London i starten af 70’erne, som er virkelig gennemført, er der også blevet plads til. Selv om det er et amerikansk produktionsselskab, der har finansieret filmen, mærkes det lige så lidt som i RocknRolla for filmen emmer af lun, britisk charme og giver - lige som TV serien Life on Mars - et kærkomment nostalgisk tilbageblik på en tid, hvor politiet ikke havde moderne teknologi til deres rådighed, og hvor forbrydelser kunne blive afsløret af radioamatører.

Tempoet er generelt højt hele vejen igennem, men ulig mange andre gangsterfilm er der faktisk skabt lidt plads til karakterer, der ikke blot fungerer som karikerede stereotypiske forbrydere. Balancen mellem det menneskelige drama, som udspiller sig figurerne imellem, og thrillerdelen fungerer derfor langt bedre end i mange andre film i denne genre.