The Death of Superman (83 min.) Købefilm / Warner / DC
Anmeldt 13/12 2018, 11:45 af Torben Rølmer Bille

Rørende animeret svanesang

Rørende animeret svanesang

I perioden 1992-93 blev der udgivet en række tegneserier fra DC Comics, som efterfølgende er blevet kendt som den overordnede historie, der senere blev samlet under titlen The Death of Superman. Os, der var tegneseriefans i den periode, husker sikkert at der overraskende nok var flere danske og udenlandske aviser og nyhedsmedier, der valgte at bringe nyheden om at den fiktive superhelt var død. En epoke var tilsyneladende slut. Denne hype hjalp godt med på de ellers noget lunkne salgstal og den tegneserie hvor Kal-El endelig udånder efter en meget lang og drabelig kamp med uhyret Doomsday, blev revet væk fra tegneseriebutikkernes hylder.

Det er i sagens natur svært at endegyldigt slå Manden af Stål ihjel og efter at Superman var blevet begravet dukkede der straks fire nye arvtagere frem på scenen i de historier der kom til at hedde Rise of the Supermen. For alle de der ikke fulgte med i tegneserierne dengang, eller som senere heller ikke har investeret i de TPB (Trade Paperbacks, samlinger af flere enkeltnumre af tegneserierne – red.) som DC udsendte, er det nu blevet muligt at se en animeret udgave af disse begivenheder. Det vil sige det er muligt at se den første del af fortællingen, for tegnefilmsversionen af Rise of the Supermen, får først premiere i starten af 2019.

Det er naturligvis Warner Animation, der har stået for denne animerede version af historien. Warner Bros. har helt fra starten haft et tæt samarbejde med DC. De der i forvejen kender deres stil ved hvad man kan forvente, for som nævnt tidligere her i Kapellet er animationen og tegnestilen noget stiv til tider. Især The Death of Superman udmærker sig ved at være ganske ekspressivt kantet i den måde den er tegnet på. Enkelte scener får ligefrem undertegnede til at associere til animé.

Når denne association optræder kan det også være fordi, at filmen bruger store dele af sine små halvanden times tid på netop at lade superhelte slås. Dette handler ikke kun om den lange, meget drabelige tvekamp mellem Superman og Doomsday, men også i filmens start kæmper medlemmer af Justice League mod en række skumle forbrydere kaldet ”Intergang”. Forbryderne benytter sig af en slags tekno-rustninger, der kan affyre strålevåben og som gør dem stort set usårlige overfor politiets våben. Dem får Superman selvfølgelig også uskadeliggjort, da han først dukker op på scenen.

Det er faktisk forfriskende at der kæmpes så meget. Der er sikkert de der vil synes det er mere interessant at se de mange figurer fra DCs univers interagere med hinanden, men så ville vi i stedet foreslå at man får fingrene i Justice League: The New Frontier som Kapellet kiggede på i foråret 2018. Når titlen nu er The Death of Superman så forventer seeren velsagtens også at hovedvægten er blevet lagt på konfrontationen med det mystiske monster fra det ydre rum.

Der er dog også tid til lidt reel handling. I det følgende kan der forekomme en spoiler, så spring afsnittet over hvis du helst vil overraskes. Idet The Death of Superman gerne skal gøre det ekstra tragisk at opleve Kryptons Søn trække sit sidste superåndedrag, så fokuserer filmen også på Clark Kents forhold til Louis Lane. I denne Supermandsfortælling har Clark Kent (helt klassisk) endnu ikke afsløret sin dobbelte identitet overfor Louis, da han som han siger er bange for at hun skal udsættes for mange af de farer og trusler som er uløseligt forbundet med at være kæreste med Superman. Clark besinder sig dog, efter at have rådført sig med andre medlemmer af Justice League, og tager sine uigenkendelighedsbriller af foran Louis, hvilket selvsagt gør det endnu mere melodramatisk, da hun ganske kort tid herefter oplever hendes elskede dø.

Selv om animationen, som beskrevet ikke er helt i top, så er historien virkeligt fint fortalt godt hjulpet på vej af de glimrende stemmeskuespillere på rollelisten. Selv om Kapellets udsendte bestemt aldrig har været den største fan af Superman (hovedsagelig fordi han har alt for mange superkræfter og stort set ingen svage punkter) så blev anmelder faktisk helt rørt hen mod slutningen af filmen.

?Filmen har fået en aldersgrænse på 12 hvilket passer ganske fint. Filmen er lidt blodig undervejs og så kræver filmen også at seeren er vidne til det som titlen lover, noget som sikkert vil kunne give yngre børn tegnede traumer. For normalt så klarer helten på coveret jo altid de modstandere, som udfordrer ham eller hende.

Det bliver interessant at se om Rise of the Supermen kan levere en lige så underholdende fortsættelse, for ifølge IMDB er det samme hold animatorer og samme instruktør der står bag den. Som altid vil Kapellet gøre alt for at holde dig orienteret, når den film efter al forventning lander engang i det kommende år. Ind til da, anbefaler vi selvsagt at du, hvad enten du elsker Superman eller blot holder af animerede superheltefortællinger, giver The Death of Superman en chance.