Silicon Valley sæson 4 (280 min.) Købefilm / 20th Century Fox Home Entertainment
Anmeldt 8/12 2017, 17:25 af Teddy Tofte

IT-nødderne vender tilbage for fjerde gang!

Når det kommer til at forfølge ens drømme, er der en ganske tynd linje mellem det at være skør og det at være modig. Og den rasende hurtige, kniv-i-ryggen, fiasko-eller-succes-verden i Silicon Valley sløres den linje mere og mere. Gennem tre sæsoner har vi fulgt Richard Hendricks (Thomas Middleditch) og hans venner, mens de har set flere op- og nedture, end de fleste mennesker kan klare i deres liv, alt imens de forsøger at søsætte deres revolutionerende algoritme. I sæson fire har de endelig en chance for at starte ud på en god måde og tjene styrtende med penge.

Men er det nok? Er det stabilitet, som disse mænd, og især Richard Hendricks, i virkeligheden søger? Ville de være lykkelige, hvis de blev millionærer, fri for alverdens pres og spændingsmomentet? Det at alle karaktererne i Silicon Valley nok ville give dig et forskelligt svar, kan give dig en idé om, hvor serien er på vej hen i sæson fire. Men ved simpelthen at stille spørgsmålet har skaberen Mike Judge (skaber af bl.a. Beavis & Butt-Head) og hans team af manuskriptforfattere gjort op med den lykkelige afslutning i sæson tre og formået at frigøre karaktererne, så de alle er på hver sin sti mod en eller anden form for oplysning.

I tredje sæsons finaleafsnit så vi Monica (Amanda Crew) og Big Head (Josh Brener) slå sig sammen med Pied Pipers team, idet Erlich (T.J. Miller) og hans makker købte firmaet for $1,000,001 og dermed forhindre Gavin Belson i at købe firmaet. Dette gav Dinesh (Kumail Nanjiani), Gilfoyle (Martin Starr), Richard og Jared (Zach Woods) muligheden for at udvide deres succes med deres videoapp. Det sidste afsnit afsluttede en masse historier og zoomede serien tilbage ind under Erlichs hus.

Sæson fire starter kort tid efter finaleafsnittet. Holdet møder endnu en gang uventede udfordringer, denne gang når de skal finde donationer til deres projekt. Richard får igen problemer ved at være overhovedet i sit eget firma, og konsekvenserne er, at alle driver længere og længere fra hinanden, længere end nogensinde før. Judges beslutninger er ikke så meget en omvæltning af det, der skete i sæson tre, men nærmere en mulighed for at vise, hvad denne serie har af muligheder uden at splitte alle hovedkaraktererne fra hinanden.

Det er en risikabel måde at føre en serie på, men det er en måde, som fuldstændig afspejler Richard som hovedperson. Richard og Silicon Valley har haft succeser før, og ingen af dem har lyst til at skrue ned for deres forventninger. Richard blev en legende inde i branchen med hans banebrydende algoritme, og Silicon Valley har ganske langsomt fortjent flere og flere klapsalver fra tv-industrien. Hverken karakteren eller serien er tilfredse med blot at producere det mindste tilladte eller endda gentage det, som allerede er blevet lavet.

Det betyder, at der skal opfindes endnu større idéer (af passion og ansvarlighed) med seriens kerne: komikken. Dinesh og Gilfoy hader stadig hinanden og at se dem rive hinanden sønder og sammen er en tradition, som forfatterne ved, de ikke kan slippe. Så hvordan kan det elskede had formatere sammen med seriens nye måde at være på? Det svar får du i afsnit to. På samme facon har vi Erlich, som har en tradition for at nedgøre Richard eller Big Head, men nu har han brug for et nyt projekt, og det får han.