The Flash s.3 (972 min.) Købefilm / 20th Century Fox Home Entertainment
Anmeldt 2/12 2017, 14:02 af Teddy Tofte

Sæson 3 suser forbi som et lyn!

Sæson 3 suser forbi som et lyn!

Barry Allen aka The Flash har skabt store forandringer i det såkaldte Arrow-univers. Han er rejst tilbage i tiden og det har skabt alvorlige konsekvenser og medført en ny tidslinje for mange af karaktererne. Dermed er ”Flashpoint”-tidslinjen skabt. Gennem den hændelse er mindre og større begivenheder omkring Barry og dem, han holder af, blevet ændret for evigt, og det medfører en stor kløft i Barrys team. En stor trussel lurer i skyggerne i form af Fartguden Savitar, som viste Barry en fremtid, hvor Iris blev dræbt. Dermed bliver der sat alt ind for at undgå den fremtid, og Barry og hans team arbejder hårdere end før for at redde fremtidens Iris, men også for at tilintetgøre Savitars rædselsregime.

Jeg vil starte med at nævne det største problem, som denne sæson har imod sig: den centrale kærlighedshistorie mellem Barry Allen og Iris West. I hovedrollen som Flash ser vi Grant Gustin og han har kemi med så godt som alle kvindelige skuespillere i hele Arrow-universet, men af en eller anden grund, når det mest gælder, så er der bare ingen gnist mellem ham og Candice Patton, som spiller Iris. Patton er en god skuespillerinde, men seriens generelle historie har ikke været venlig mod hende, hvilket resulterer i underlige øjeblikke mellem de to hovedroller. Der er bare ikke den der ”den eneste ene”-fornemmelse mellem de to og deres scener føles meget karikerede.

Hvis jeg nu skal være helt ærlig, så er tredje sæson af The Flash nok den svageste hidtil, på trods af alt det der er på spil. Det er ikke på grund af seriens overordnede historie eller karaktererne, men på grund af den utrolige mørke tone som tredje sæson er blevet påduttet. Hvad der har gjort serien bedre end de andre i Arrow-universet, er seriens lettere tone, skuespillernes positive samspil og Barrys tro på, at han med tiden vil finde en udvej i selv de værste situationer. Det blev overskygget i tredje sæson, hvor Barry for det meste er depressiv og alt og alle omkring råber kun op om død og ødelæggelse. Jeg kan forstå det, hvis filmskaberne gerne vil have en slags Imperiet slår igen- eller Dark Knight-følelse over denne sæson, men det skal passe ind i de karakterer og det univers, som er blevet etableret gennem to meget succesfulde sæsoner.

Det er intet tilfælde, at nogle af seriens bedste afsnit er dem, som ikke har noget med konflikten med Savitar at gøre og fokuserer mere på Barrys sjove side. De to afsnit, hvor Gorilla Grodd dukker op, var underholdende, og her får vi også et lille indblik i Jord-2’s famøse Gorilla City. Det kunne tyde på, at Grodd kunne være en spændende tilbagevendende skurk, hvis det ikke var fordi, at det er en dyr affære at lave afsnit med ham (masser af computereffekter er involveret).

Infantino Street tilbyder et underholdende afsnit, hvor Flash og Kaptajn Kold danner et hold, men der er ikke noget mere iøjefaldende end Flash/Supergirl-afsnittet, Duet – som er et musical-afsnit! Både Supergirl (Melissa Benoist) og Flash (Grant Gustin) har tidligere været med i Glee, så selvfølgelig skal deres sangstemmer og danseevner udnyttes. De skal kæmpe imod The Music Meister, spillet af Glees egen Chris Colfer. Det er så meget meta, at det ikke kan være andet end morsomt.

Selvom sæson tre af The Flash ikke er seriens stærkeste, er der ikke desto mindre masser af bonusmateriale, som du kan bruge timevis på at se. Hvis det ikke er nok, så se den for de afsnit som er selvstændige og ikke har noget med det overordnede plot at gøre.