Moster trucks (105 min.) Købefilm / Paramount
Anmeldt 4/8 2017, 10:15 af Torben Rølmer Bille

Tentakler i tanken

Tentakler i tanken

…havde sikkert været den danske titel på Monster Trucks hvis Monster Trucks var dukket op I de danske biografer i midtfirserne. Det gjorde den bestemt ikke, faktisk sprang den biograferne helt over og er i stedet dukket op på DVD, Bluray og til streaming. Det kan der være flere årsager til, men tro nu endelig ikke at det er en billigt produceret B-film med skodagtige Sharknado-lignende effekter, lavet i løbet af en forlænget weekend. Nej, Monster Trucks har haft et ganske stort Hollywoodbudget at lege med, er produceret af bl.a. Nikelodeon (der også har financieret de underholdende Ninja Turtles-film) og det kan bestemt ses på såvel effekter som den målgruppe den er sat til.

Selv om effekterne er virkeligt gode og tilstedeværelsen af store biler og monstrøse skabninger utvivlsomt vil tiltale enhver dreng eller drengerøv, så er der til gengæld en del man kunne ønske sig fra manuskriptet. For selv om det er en oplagt men lidt småskør idé at parre monsterfilm med bilfilm er resten af begivenhederne totalt forudsigelige. De følger stort set de plots man tidligere har set i film som E.T., Befri Willy, Okja og lignende, hvor en gruppe børn står overfor en masse voksne i forsøget på at redde et væsen, som de er kommet til at holde af.

Filmen starter helt klassisk med at vise hvor monstret kommer fra. Et kynisk olieselskab er i gang med at hive sort guld op af undergrunden da de støder på en forekomst af vand i tre kilometers dybde. Chefen for foretagenet lader sig ikke distrahere af eventuelle hensynstagen til naturbevaring og beder sine folk at bore løs. De ser først selvlysende partikler fra det kamera, der er monteret på boret, men pludselig er der ”noget” der stryger forbi kameraet og inden længe er alt kaos.

Af omveje ender et af de monstre som kom op fra undergrunden hos drengen Tripp, der er lidt af en rod, ikke rigtigt passer sin skole og som føler sig som lidt af en enspænder. Han er dog ret god til at rode med biler og arbejder i sin fritid på en skrotplads. Her bliver oliebossens firhjulstrækker afleveret, efter den blev totalskadet i filmens åbningssekvens. Det er i den bil monstret har gemt sig.

Herefter benytter filmen resten af sin spilletid på at vise en række forskellige actionscener hvor Tripp og hans veninde fra skolen forsøger at flygte fra olieselskabets sorte biler i forsøget på at få reddet monstret og dets artsfæller og ikke mindst bragt uhyrerne tilbage til deres naturlige miljø. Et eller andet sted ligger der sikkert et budskab om at vi skal passe på naturen, men det drukner undervejs i hvinende dæk, tentakler og seje udskridninger.

Det er faktisk lidt ærgerligt at monstret ses meget tydeligt på filmens omslag, for selve filmen forsøger jo helt klassisk kun at vise en tentakel hist, et øje hér inden publikum får lov til at se hele væsenet – en ganske charmerende blanding mellem en venligtsindet haj og en blæksprutte. Hvordan dette bløddyr er i stand til at agere v8-motor skal man dog se filmen for at finde ud af.

Selv om Monster Trucks er hamrende forudsigelig, er den også ganske hyggelig. Begge Billebørn som den blev testet på (på hhv. 13 & 8 år) var i al fald efter eget udsagn mægtigt fint underholdt, selv om den ældste synes den var lidt for lang. Den har fået en aldersgrænse på 7, hvilket er ganske passende, for selv om der kan forekomme scener som er lidt for uhyggelig for de alleryngste i familien, er der ikke noget traumatiserende over filmen. Det ville også være lidt fjollet at skrue op for voldsomhederne, for de der muligvis interesserer sig allermest for biler med kolossale hjul er sikkert omtrent 7 år gamle eller lige over.