Allied (124 min.) Købefilm / 20th Century Fox Home Entertainment
Anmeldt 25/4 2017, 13:10 af Torben Rølmer Bille

Enten, eller?

Enten, eller?

For langt de fleste filmfans er instruktøren Robert Zemeckis sikkert nærmest synonym med Tilbage til fremtiden-trilogien, som må betragtes som mandens hovedværk, men selv om man måske har leveret sin bedste film, er der jo ingen grund til at stoppe. Kapellets anmelder har ud over disse titler ikke rigtigt fulgt med i Zemeckis’ karriere, men det kan da nævnes at han også har instrueret film som den flotte animationsudgave af Beowulf og den oscarvindende Forrest Gump. Hans nyeste film Allied er idet disse nedfældes, blevet udsendt DVD, Bluray og forskellige streamingtjenester.

Filmens egentlige hovedperson spilles af Brad Pitt, der sikkert er årsag nok til at en del kopier af filmen (hvad enten de er virtuelle eller fysiske) langes over disken. Pitt spiller Max Vatan, en canadisk spion, der ankommer til Nordafrika, nærmere bestemt Casablanca (der jo burde få visse intertekstuelle filmklokker til at ringe), hvor han skal udgive sig for en franskmand, der sympatiserer med besættelsesmagten. For at virke mere troværdig, mødes han efter aftale med en kvindelig spion (spillet af Marion Cotillard), der allerede har opholdt sig i byen i flere måneder. Hun skal udgive sig for at værre Max’ kone.

De to har fået til opgave at likvidere en højtstående tysk befalingsmand og mod alle odds slipper parret helskindet fra denne opgave. Dagen før deres mission, som de selv tvivler på om de kan overleve, fanges de i en sandstorm i deres bil. Da de ikke ved om dette er deres sidste dag på Jorden, kaster de to sig over hinanden. Dette engangsknald udvikler sig, da de jo klarer skærene, til et længerevarende forhold og filmen springer nu et par år frem i tiden.

Parret er nu i London. De har en datter, der bliver født midt under Blitzen og det virker som om de to oprigtigt er vildt forelskede. Deres ellers så harmoniske tilværelse rystes dog i dens grundvold, da Max kaldes ind til kommandocentralen. Hans chefer har fået nys om, at hans kone måske kan være en dobbeltagent. De har en klar idé om hvordan de kan afsløre hvorvidt hun arbejder for tyskerne og gør hun det er det op til Max at skyde den kvinde han elsker og stoler på stedet. En tanke der selvfølgelig er frygtelig, og som sæter ham i en utrolig vanskelig situation. En som han selvsagt ikke kan delagtiggøre hans hustru i.

Max sætter alt ind på at afsløre sin hustrus uskyld og filmen forsøger at opbygge en spændingshistorie, der kører på netop denne usikkerhed om hvorvidt hustruen er spion eller ej. Desværre er denne del af filmen bare ikke særlig spændende. Den svælger mere i melodrama og nærbilleder af Brad Pitts forpinte udtryk, idet han tvinges til at opføre sig ”normalt” overfor hans elskede, end en film der er i stand til at fastholde sin seer.

Seeren skulle jo også gerne blive fanget af hovedpersonens tvivl, men det lykkes desværre hverken for instruktøren eller skuespillerne at gør dette så medrivende som man kunne have forestillet sig. Ideen er jo ganske god, men udførelsen halter desværre bagefter.

Det kan virke lidt halvkynisk, men denne seer endte i al fald med at småkede sig undervejs og finde hele dilemmaet en anelse ligegyldigt. Ikke fordi man ikke overbevises om parrets forelskelse, men dramaet kommer desværre ikke helt i gang. Det bliver aldrig så intenst og spændende, at man sidder helt på kanten af stolen og glemmer at trække vejret. Kort sagt så fylder det melodramatiske mere end det dramatiske og det er faktisk ganske ærgerligt.

Af samme grund er Allied en film der mislykkes selv om den både har et virkeligt godt cast, flotte billeder, et gennemført produktionsdesign og som udgangspunkt en historie der kunne have været interessant. Om Max’ hustru er dobbeltagent skal ikke afsløres her, men har du ikke mod på at bruge to timer af dit liv på en film der ikke kommer i mål, kan man sikket finde en side eller et forum på nettet, hvor slutningen er beskrevet i detaljer. Bedre held næste gang Hr. Zemeckis.