The Roddenberry Vault (10 timer 5 min.) Købefilm / Paramount
Anmeldt 9/1 2017, 08:30 af Torben Rølmer Bille

For de hårdeste fans

For de hårdeste fans

Som kapellet flere gange gjorde opmærksom på i 2016, så var det året, hvor Star Trek fyldte 50 år. Det kan endda være, at flere af vore læsere har været ude og anskaffe sig det meget flotte og indholdstunge Blu-ray-sæt med hele den originale serie (ToS), efter de mange, varme ord den udgivelse fik med på vejen.

Lige som man troede, at der ikke var flere facts, fraklip eller alternative scener tilbage, udsender 20th Century Fox Home Entertainment nu The Roddenberry Vault, der giver den hærdede fan netop dette. Sættet indeholder tre BluRays. Fordelt på disse tre er Inside the Roddenberry Valut, der i tre dele af ca. 30 minutters varighed fortæller om opdagelsen af Roddenberrys arkiv. Dette arkiv holder til i en lagerhal, der efter skaberens ønske gemte på alle de optagelser, der blev lavet mens serien kørte. Dette inkluderer også alle ”dailies”, altså de optagelser der blev lavet parallelt med optagelserne og fremkaldt i al hast, så skuespillere og instruktører kunne se dem igennem dagen efter.

Det viser sig nemlig, at på disse optagelser er der både lyd og filmklip, som Trekkers ellers havde troet var tabt for altid. Scener, som man har spekuleret på om nogensinde var blevet optaget, eller scener som man hidtil kun troede eksisterede enten i de bøger, der blev skrevet på baggrund af serien, eller de stills som nogle har opstøvet. De tre dele af Inside the Roddenberry Vault går i dybden med disse sager, viser klip med fans, arkivarer, filmfolk og de overlevende skuespillere fra ToS.

Inkluderet på de tre disks er også de Star Trek-episoder, som de nyopdagede scener knytter sig til, bl.a. The Corobite Maneuver, Arena, The Devil in the Dark og mange flere. I alt er det blevet til 12 episoder. Har man allerede anskaffet sig førnævnte box med ”The original series”, er dette lidt overflødigt, for det er samme versioner, man kan finde her, med undtagelse af et par af afsnittene, der har fået et nyt kommentarspor.

For de, der kender afsnittene til hudløshed, er der til gengæld endnu et par dokumentarer, man kan finde. Star Trek – Revisiting a Classic varer lidt over en halv time og fortæller om arbejdet på serien, både gennem arkivmateriale, stills og interviews med de, der var en del af den. I Strange New Worlds – Visualizing the Fantastic (ligeledes lidt over 30 min) får seeren et indblik i, som titlen antyder, hvordan seriens effekter og generelle look blev til virkelighed.

Endelig byder The Roddenberry Vault på det, som for de fleste hærdede fans nok er det vigtigste. Det består af ca. 15 minutter, der har fået titlen Swept up: from the Cutting Room Floor, som er det ”guld”, som seriens mest vedholdende fans nok har ventet mest på. Hvad det nærmere indhold er, skal man jo se ved selvsyn, men er man virkelig stor Trek-nørd, så vil nogle af disse scener, billedkvaliteten til trods, være virkelig fascinerende at skue.

Som man måske kan læse ud far det ovenstående, så består det nye i denne udgivelse primært af ca. små tre timers nyt dokumentarmateriale, foruden de par nye kommentarspor. Ret beset kunne dette være indeholdt på en enkelt bluray-skive, men det er da en god service for fans, at afsnittene, som dokumentarfilmene handler om, også er nemt tilgængeligt, i stedet for at man skal rejse sig fra sofaen for at skifte disk.

The Roddenberry Vault er derfor nok allermest en udgivelse tiltænkt folk, der er så vilde med serien, at de tager til konferencer, har modeller af Enterprise i hjemmet og har øvet sig på at lave Mr. Spocks vulcan-hilsen. Til gengæld er det virkeligt fedt, at der stadig bliver lavet udgivelser som denne, da dokumentarfilmene i sig selv er både godt produceret og underholdende og ikke mindst det ”nye” materiale så tilpas interessant, at man bliver glad bare ved tanken om, at der stadig er materiale, som man endnu har til gode, selv om serien afsluttedes i 1969.