The 5th Wave (112 min.) Købefilm / Universal / Sony
Anmeldt 3/11 2016, 21:33 af Torben Rølmer Bille

Invasion for tweens

Invasion for tweens

Hollywood har for længst indset, at det hverken er midaldrende mænd, pensionister eller voksne som smider deres optjente, hårdt beskattede penge efter film, men derimod er det det købelystne tween-segment som mødes i biograferne. Derfor er målgruppen for mange mainstreamfilme, på tværs af genrer, også ofte netop teenagere, der kan spejle sig i de figurer som disse fortællinger præsenterer.

Den 5. bølge er baseret på Rick Yanceys bogserie og som antydet i biografanmeldelsen er dette en film, der byder på en ganske handlekraftig kvindelig hovedperson, Cassie Sulivan, der bytter sit ubekymrede high-scool liv ud med en vandring gennem et postapokalyptisk Amerika i jagten på hendes lillebror. Hun er en figur, der lige som Katniss fra Hunger Games- og delvist Bella fra Twilight-serierne, kan fungere som forbilleder for masser af unge piger, der førhen måske har skullet spejde langt efter sådanne heltinder.

Filmens titel henviser til de forskellige bølger af angreb, som følger efter et enormt rumskib pludselig dukker op på himlen. Disse angreb afspejler (som nærmest er blevet en standard i science fiction) nogle af de bekymringer, som man måske kan have i ens dagligdag, selv om den mest er præget af menneskeskabte katastrofer frem for de der kommer fra rummet.

Idet den første bølge rammer forsvinder al strøm og der er ikke længere rindende vand i hanerne. En teenagers værste frygt, for tænk at skulle leve uden tv, mobiltelefon og internet i meget længere end en dag? Vandet kan man jo hente ved floden. Denne voldsomme start afløses af den anden bølge, hvor de fremmede skaber enorme jordskælv og efterfølgende tsunamier, der synes at være en slet skjult reference til den bekymring mange af os går rundt med, vedrørende Jordens sørgelige tilstand, stigende temperaturer og havenes hærgen på selv danske kyststrækninger.

Den 3. bølge består i at de fremmede skaber en muteret form for fugleinfluenza, der dræber størstedelen af jordens befolkning. Pesten tynder ud i de svage, de gamle og dem der har et dårligt immunforsvar. Frygten for sygdom og død, er sikkert også noget mange (tweens) går og forsøger at ignorere for at få hverdagen til at fungere.

Den 4. bølge er en gammel science-fiction traver, nemlig at de fremmede begynder at færdes blandt os, forklædt som mennesker. Lige siden Scott Spiegel i 1956 skabte Invasion of the Body Snatchers, baseret på Jack Finneys klassiske roman af samme navn der udkom to år forinden. Selv om denne historie af eftertiden er blevet set som et tegn på kommunistforskrækkelse, så er ideen om at aliens har blandet sig i befolkningen og måske endda er blandt ens nærmeste, en idé som mange teenagere sagtens kan relatere til. Det er ikke nødvendigvis en selv der er fremmedgjort i forhold til ens omverden, man kunne lige så godt tænke sig til at man var omgivet af folk man ikke kunne stole på. Hvad den 5. bølge er, skal man dog selv opleve, for heller ikke i BluRay-anmeldelsen skal dette afsløres.

Gensynet med Den 5. bølge ændrede ikke meget i forhold til den oprindelige bedømmelse af biograffilmen. Det er en ungdomsfilm der fungerer, men som også er generisk i den forstand, at mange plotelementer og forhold mellem figurerne (f.eks. det helt klassiske trekantsdrama der udspiller sig mellem vores hovedperson og de to fyre der pludselig bliver en del af hendes liv) kan minde om de man kender fra lignende fortællinger.

Dertil kommer at enkelte af effekterne, især et fly der styrter ned i filmens start, ikke helt virker så overbevisende på hjemmets fladskærm, som de gjorde i biografen, men dette ændrer ikke på at filmen både er ganske effektivt fortalt og spændende at følge med i – også anden gang.

Selv om vi her på kapellet meget gerne vil se denne film få en fortsættelse, da universet umiddelbart er noget mere spændende end en lang række andre tween-serier, så ville det også være prisværdigt, hvis Hollywood også indså, at os der var tweens for mange år siden, er mindst lige så nørdede og sultne efter god science fiction som det unge forbrugersegment. Selvfølgelig kan vi også være godt underholdt af film som Den 5. bølge, men anden gang man ser filmen opdager man til gengæld, som beskrevet i det ovenstående, hvor mange af filmens elementer der netop direkte er målrettet mod et publikum der er langt yngre.