The Entity (80 min.) Købefilm / Another World Entertainment
Anmeldt 11/3 2016, 14:12 af Torben Rølmer Bille

Metervare med et twist

Metervare med et twist

Indimellem har man som anmelder en følelse af deja-vu, for man kunne sagtens starte anmeldelsen af den Peruvianske found-footage-gyserfilm The Entity (der ikke bør forveksles med firserfilmen af samme navn, hvos Barbara Hersheys figur voldtages af en usynlig kraft), ved at copy/paste andet afsnit fra anmeldelsen om The House at the End of Time , for selv om filmen er fra Peru, bør man som udgangspunkt ikke lade sig afskrække af dette, idet der tilsyneladende sker ganske meget på den sydamerikanske filmscene i disse år.

Det bør dog siges med det samme at The Entity hverken er nogen fantastisk, ej heller særligt opfindsom film, for den genanvender blot en lang række gyselige elementer, som man har set langt bedre og mere effektivt udført i andre, lignende film. Det umiddelbare forlæg er den japanske Ringu (The Ring) hvor omdrejningspunktet er en forbandet videokassette, der ifølge rygterne dræber alle der ser båndet indenfor 24 timer. I tilfældet med The Entity er der også tale om en mystisk film, men denne florerer på nettet.

Det er dog ikke første omgang ikke filmen selv, som kickstarter handlingen, det er derimod de reaktionsvideoer af forskellige unge mennesker, der ser filmen, de såkaldte reaktionsvideoer. Der fines et utal af disse på nette, fra folk der falder for såkaldte scare-pranks til den typer af reaktionsvideoer der viseren eller flere reagere på nye filmtrailers eller klip. På sæt og vis er dette derfor et ganske velkendt internetfænomen.

Filmen viser os en lille gruppe venner, der som udgangspunkt har tænkt sig at lave en dokumentarfilm som et skoleprojekt (ligesom figurerne i Blair Witch) om netop en bestemt type reaktionsvideo, men i løbet af deres research opdager de at de ”youtubere”, som har set filmen alle er døde (lige som figurerne i The Ring) og derfor begynder de at grave dybere, for at dels at finde selve filmen og ikke mindst årsagssammenhængen mellem dødsfaldene og denne.

Det hele er skildret i den meget tidstypiske, håndholdte stil, der både er forholdsvis billig at lave og som desuden skal sikre et snert af autencitet til begivenhederne. Dette holder så bare ikke hundrede procent gennem La Entidad for indimellem marres produktionen af lidt for tydelige effekter (en dårligt skjult line, der tydelig ses idet en af de unge mennesker pludselig løftes fra jorden, eller senere digitale effekter der vil forsøge at skjule en lignende effekt, men uden ret meget held. Det er ærligt talt lidt ødelæggende for den ellers ganske gode uhyggelige stemning.

De peruvianske filmmagere bruger ellers alle trick i bogen, fra at vise et mystisk væsen i baggrunden idet figuren foran kameraet flytter sig, eller for den sags skyld mystiske, pludselige lyde som får deltagerne til at fare sammen. Handlingen er ganske formularisk og selv om de medvirkende gør alt for at gøre fortællingen troværdig, så ændrer det ikke på, at den trofaste gyserfan har set det hele før i en lang række varianter.

Filmen skal dog gives point for forsøg, for slutningen redder i høj grad manglen på overbevisende effekter, blodige excesser og opfindsomhed, for det er med garanti en der både kan være lidt overraskende og som med garanti vil appellere til mange genrefans. Hvad den består i skal selvsagt ikke pensles ud i detaljer her, spørgsmålet er så om du, ærede læser, vil tage chancen og tilbringe 80 minutter i selskab med en gyserfilm, der på flere områder følger en fast formel, ikke bringer meget nyt til genren og også har et par ganske pinlige effekt-momenter, for blot at få en handlingsmæssig overraskelse? Det må være op til dig, men rådet herfra er at selv om twistet er ganske fint, så er det måske ikke de 70 foregående minutter værd.

Det skal også nævnes at filmens skuespillere er ganske gode, især Dianella Mendoza der spiller Carla, er charmerende og overbevisende, mens enkelte af hendes medspillere har det med at overspille en smule, hvilket måske også er forståeligt, idet motivationen for dem er at skrige i frygt over en ukendt kraft der vil dræbe dem. The Entity er derfor en af de found-footage-film som er hurtig og se, hurtigt glemt, men enkelte vil sikkert tænke tilbage på slutningen med et diabolsk smil.