Hotel Transylvania 2 (92 min.) Købefilm / Universal/Sony
Anmeldt 10/3 2016, 11:11 af Torben Rølmer Bille

Charmerende fortsættelse

Charmerende fortsættelse

Det er sikkert ikke et tilfælde at det netop er Universal der udsender animationsfilmensserien Hotel Transylvania. Hovedpersonen Drac er nemlig modelleret frit efter Bela Lugosis klassiske vampyrskikkelse og Dracs nærmeste venner er Frank (Frankensteins monster), Mumien Murray, Den usynlige mand Griffin og Ulvemanden Wayne – alle klassiske monstre fra Universals bagkatalog. De er dog noget mere fredelige og hyggelige i denne computeranimerede version, end de der oprindeligt optrådte i de klassiske gyserfilm.

Den første film i serien handlede om, hvordan monsterhotellet modvilligt begyndte at acceptere mennesker og den nye film tager tråden op fra den første film, for den nørdede dreng Jonathan der i den første film blev forelsket i Dracs datter, bliver i starten gift med netop Mavis. Et år går og så kommer deres bar til verden. En charmerende lille rødtop, der opfører sig som 100% menneske men som Drac selvsagt mener er vampyr. Ifølge traditionen viser vampyrtænderne sig nemlig først ved femårsalderen.

Mavis er dog rastløs og beslutter at hun vil forsøge at se hvordan menneskerne bor, så hun planlægger en tur hjem til Jonathans hjemby Santa Monica, for selv at se hvordan det ville være at flytte sin familie herhen. Drac er ikke glad for udsigten til at hans barnebarn på den måder flytter værk fra hjemmet, så han lover datteren at passe godt på drengen, mens hun er væk, mens han i al hemmelighed forsøger (med hjælp fra sine venner at få fremkaldt monstret i drengen.

Det er en garvet tegnefilmsinstruktør som har instrueret filmen, for Genndy Tartakovsky har været instruktør og forfatter på tegnefilmsserier som f.eks. Dexters Laboratorium, Samurai Jack og så har han tillige produceret den meget oversete Korgoth of Barbaria https://www.youtube.com/watch?v=GaqjS_IvLpg , som desværre aldrig blev lavet til en egentlig serie. Som forælder kan man dog sagtens være rolig, for Hotel Transylvania 2 er meget børnevenlig til trods for sit umiddelbare dystre tema med uhyrer, gotiske slotte osv.

Animationen er topprofessionelt eksekveret og kan sagtens konkurrere med den der ses i Disney, Pixar og Dreamworks Animations film. Det handler ikke kun om at scenografien og figurdesignet er ganske gennemført lavet, men der er faktisk også gjort en del ud af at skabe noget liv i baggrunden, som kan være værd at nærstudere hvis man genser filmen.

Figurerne har alle deres særegne måde at bevæge sig på, eksempelvis er det sjovt bare at se den måde eksempelvis Drac bevæger sig på. Indimellem kommer han glidende, som havde han rulleskøjter på under sin kappe for i næste øjeblik at bevæge sig lynhurtigt rundt i billedet. Dertil kommer at alle figurerne fra hovedkaraktererne til bifigurer som f.eks. de hjernedøde zombier, der fungerer som portier på hotellet til Ulvemandens mange unger, har hver deres særegne måde at optræde på i billedet. For selv om mimikken vanen tro ofte er ganske overdrevet, så er det også meget morsomt lavet.

Det er ikke strengt taget nødvendigt at have set den første film i serien, for at kunne følge med i toeren, selv om det selvsagt er en fordel, da man så langt hurtigere kan relatere til de forskellige figurer. Den kunne måske godt anklages for at gentage både lidt for mange elementer og gags fra den første, men det betyder ikke at den ikke fungerer som selvstændig film. Hotel Transylvania 2 er ganske veloplagt fortalt og lige som forgængeren leger den bevidst med vores fordomme og kendskab til de forskellige monstre for på den måde at skabe komik. Eksempelvis kan nævnes den usynlige mand, der overfor de andre monstre lader som om han har fået sig en usynlig kæreste, eller ulvemanden der nu er blevet familiefar og ikke rigtigt har nedlagt bytte så lang tid han kan huske.

Dialogen er også sjov hele vejen igennem og den danske versionering af filmen er virkelig vellykket og gør at også familiens yngste monsterfans kan kigge med. Dertil kommer at det overordnede budskabet om at acceptere hinanden til trods for forskellighed og vanetænkning synes i skrivende stund mere aktuelt at få podet ind i vore unger (og os selv) end nogensinde før. Det er en film der i den grad gennem sin eventyrlige fernis synes at ville fjerne hele ideen med din binære ”os-og-de-andre”-tænkning.

Så holder man af animerede film, eller har man blot lyst til at indoktrinere ens unger helt fra de er små til at kunne lide film med vampyrer, varulve, mumier, zombier og talende gelatineklatter, så er dette måske et meget godt sted og starte.