Star Trek – The Next Generation complete collection (134 timer og 36 min.) / Paramount
Anmeldt 12/11 2015, 11:38 af Torben Rølmer Bille

Rumopera i imponerende HD

Rumopera i imponerende HD

Dedikerede fans og nørder overalt diskuterer konstant hvad der er bedst: Shu-bi-dua eller Gasolin? Arnold eller Sylvester? Star Wars eller Star Trek? Selv om man i sidstnævnte tilfælde vælger Star Trek, så starter diskussionen på ny: Star Trek - TOS – den oprindelige serie eller Star Trek – The Next Generation?

Et fåtal vil måske ligefrem mene, at det er en af de efterfølgende serier Deep Space Nine, Voyager eller Enterprise er bedst, for Star Trek universet består af hele fem tv-serier, en tegnefilmsserie, en række computerspil og 12 spillefilm, med nummer tretten planlagt til præmiere i 2016. Dertil kommer at der også er et væld af tegneserier, romaner, fan-fiction og meget mere som foregår i dette utopiske univers.

Selv om der altså er delte meninger om hvilken version af Trek der er den bedste (og lad os være ærlige man kan godt vælge at holde af flere af værkerne, eller kontroversielt både Star Wars og Star Trek samtidig) så er der ingen tvivl om at tv-serien The Next Generation, der oprindeligt blev sendt på amerikansk tv i perioden 1987-1994, om nogen var med til at gøre serien populær igen.

Serien var ellers lidt af et sats, for den oprindelige serie (der kørte i fire sæsoner fra 1966-1969) havde en meget omtumlet tilværelse. Den var på mange måder banebrydende i amerikansk tv sammenhæng, idet den både var en slags sitcom i rummet og så præsenterede den tv-seere for en meget broget skare af medvirkende, der bød på en række centrale figurer af meget forskellig etnicitet og køn.

Serien blev dog ikke nogen kæmpe succes da den oprindelig blev lanceret, men takket være gentagne genudsendelser voksede fanbasen langsomt men sikkert så tilpas stor, at tv-selskabet Fox i 1987 satsede på at skabe en ny, opdateret version.

Det skulle vise sig at være en rigtig god beslutning, for ikke alene blev serien en næsten øjeblikkelig seersucces, men den satte også nye standarder for hvor dyr tv-serier kan være. Det rygtes hurtigt at afsnittene kostede omkring en million dollars stykket, til gengæld fik seerne så også en strømlinet, flot og ikke mindst interessant science-fiction serie, nu er blevet gjort tilgængelig samlet, i en nænsomt ny-restaureret udgave på Blu-ray. Folkene bag har møjsommeligt overført det oprindelige filmateriale (for serien blev naturligvis optaget på rigtig celluloid) til det digitale medie.

Det kan lige så godt blive sagt med det samme – Star Trek TNG har aldrig før set så flot ud! Allerede under titelsekvensen opdagede undertegnede detaljer som han ikke har været tydelige før. Eksempelvis kan man, idet det stolte fartøj Enterprise dukker op på skærmen, faktisk se at der går folk rundt på broen. Når selve serien så går i gang, er det som om man ser den for første gang. Naturligvis ikke rent handlingsmæssigt, men visuelt har overgangen til HD virkelig gjort underværker.

Det store spørgsmål er som, om serien stadig er værd at bruge tid på i dag? Svaret kommer helt an på hvor stor en ”trekkie” eler rettere ”trekker” (læs: betegnelsen for en dedikeret "Star Trek fan) man er. Det skal i samme åndedrag siges, at man på ingen måder behøver at være nørdet fanatiker, der klæder sig ud i replikauniformer, for at kunne nyde serien, for nye fans kan sagtens starte her. Det skal snarere forstås på den måde, at har man i forvejen set serien, så vil den nye udgivelse både byde på en masse fantastisk ekstramateriale og ikke mindst på nok den ultimative version af selve serien. Det føles på den måde både dugfriskt og dejligt nostalgisk, at begive sig på rumeventyr med Captain Picard og hans brave mandskab.

Selv om serien, godt hjulpet på vej af det fremtidsunivers den foregår i, kan siges at være tidsløs, så er tempoet i mange episoder også en hel del langsommere end det man er blevet vant til, hvis man hører til de seriefans som er storforbrugere af nyere tv-serier. Det gør ikke så meget, for Star Trek har altid handlet mere om at lave en karakter- og dialogdreven tv-serie, end den har fokuseret på action. Seriens tematikker har næsten alle en humanistisk grundtone, der sætter respekt for individet og som afprøver filosofiske spørgsmål undervejs. Samtidig byder serien på både opdagelse, overraskelser og ikke mindst videnskabelige og eksistentialistiske diskussioner figurerne imellem.

Seriens skaber Gene Roddenberry, der døde inden TNG-serien nåede sin afslutning, havde altid tænkt sin serie som en science-fiction-version af de mange serier om opdagelsesrejsende og pionerer, han huskede fra sin egen barndom. Ideen om at menneskeheden – samt de humanoide racer som de har skabt alliancer med - tager ud i universet og forsøger at vise sig fra deres bedste side, nu både sygdom, krig og ulighed er blevet afskaffet, er også en meget interessant tanke. Det virker lidt som en smuk, hippieutopi, der gennemsyrer store dele af serien og måske netop derfor irriterer de der er fans af ”hård” science fiction.

Hvad enten man allerede holder af TNG eller aldrig har set serien før, så er der meget materiale at kaste sig over takket være det nye bokssæt. Der er masser af materiale som har været udgivet før, men boksen byder også på en række ting, som er produceret specielt til denne udgivelse.

For en anmelder som nærværende var det fantastisk at gense serien, at opleve den igen. Man fascineres af de mange forskelligartede scenarier serien præsentere for sin tilskuer. Man lærer at respektere kaptajn Picards evne til at løse de gordiske knuder han præsenteres for. Man røres af androiden Lt. Datas forsøg på at tilnærme sig det unikke menneskelige. Man irriteres grænseløst over Wesley Crushers nævenyttige figur. Man griner og nyder hvert øjeblik med den almægtige Q. Man bliver igen, lige som William Ryker småforelsket i den lækre, empatiske Deana Troi, hvis uniform synes at være lidt mere figursyet end seriens øvrige. Man gyser da The Borg dukker op i deres terningeformede rumstation og assimilerer Picard ind i deres kollektiv. Sagt med andre ord, man begejstres over at serien stadig formår at begejstre, selv næsten 30 år efter den oprindelig blev vist.

Der er derfor ingen undskyldning. Spar penge op eller ønsk dig den i julegave. Star Trek – The Next Generation Complete Collection er rumopera af fineste skuffe, der byder på mange afvekslende episoder, en håndfuld der er utroligt irriterende, nogle der virker lidt gammeldags, men som blegner sat overfor dem der virkelig fungerer. Det er en visuel og fortællermæssig gave, der lige som god årgangsvin enten kan nydes ved at tage den i små bidder dagligt, eller ved at lade sig beruse af serien ved at sluge fire-fem afsnit af gangen.