Ung & smuk (95 min.) Købsfilm / Scanbox
Anmeldt 24/1 2015, 22:25 af Torben Rølmer Bille

Den svære ungdom

Den svære ungdom

På papiret lyder den franske film Ung & smuk måske ikke som noget man har lyst til at se, med mindre man er hører til de frankofile filmelskere, eller er kulturkritisk anmelder på et større dansk dagblad, for ideen om at bruge lidt over halvanden time på, at følge en purung piges søgen efter sin egen seksualitet, synes i bedste fald kun at appellere til de, der mest af alt bare har lyst til at opleve nøgenscener under påskud af at se kunstfilm. Selv om dette aspekt ikke kan ignoreres helt, er Ung & smuk dog meget mere end blot dette. For det er en film, der tegner et ganske unikt billede af en ung pige, i færd med at finde sig selv.

Det er François Ozon, der har instrueret filmen og der er sikkert mange af vore læsere, der har set et utal af mandens film. Selv havde undertegnede tidligere udelukkende stiftet bekendtskab med den stemningsfulde thriller Swimming Pool med Charlotte Rampling i hovedrollen (hun har i øvrigt også fået en gæsteoptræden i denne film). Med det i mente, blev man selvsagt nysgerrig på hvad Ozon nu havde at tilbyde og om man burde tro på alle de rosende ord som filmen havde fået med på vejen fra en stor skare af anmeldere.

Ung & smuk er en film centreret om den 17-årige Isabelle, som vi første gang møder på en sommerferie. Hun ferierer med hendes mor, far, lillebror og et vennepar. I løbet af ferien indleder hun et forhold til en ung tysker, og samen med ham få hun sin seksuelle debut. Samlejet bringer dog ikke Isabelle nogen særlig nydelse og da filmen flytter sin handling frem i tiden, til efterårets Paris, er hun begyndt at prostituere sig selv via nettet. Her finder hun kunder, unge som gamle, smukke som grimme, som hun lader bruge hendes krop som de behager, mod betaling. Hvorfor hun har valgt denne noget radikale form for fritidsjob, forklarer filmen aldrig eksplicit, men det antydes, at det er et led i den Isabelles søgen efter sin egen identitet og ikke mindst seksualitet.

Selv om det er en film, der handler meget om sex og også viser scener hvor Isabelle er ude for at tjene lommepenge, er filmen samtidig ganske uerotisk, hvilket primært skyldes vores hovedpersons svære forhold til sin egen krop og kønsakten. Hun er distanceret fra sig selv og sin egen kropslighed, hvilket da også bliver filmens gennemgående tematik. Langt hen af vejen virker hendes seksuelle udskejelser som en leg, Isabella må indse bliver noget mere alvorlig end hun først har antaget og det er her at filmens drama virkelig tager fart.

Ozons film er et glimrende, drama, som synes forankret i en ganske troværdig hverdagsvirkelighed og som giver et ganske enestående blik bag facaden på en introvert skolepige, der eksperimenterer med sin egen seksuelle identitet, selv om hun udmærket godt er klar over, at det hun har gang i langt fra er velset i omverdenens øjne. Lige som mange andre unge mennesker er hun grænsesøgende, men hun tager dog denne leg langt længere end de fleste sikkert ville turde.

Filmen fortæller sin historie i klare, flot komponerede billeder, en lydside, der kun sjældent gør brug af decideret underlægningsmusik og så er filmens altoverskyggende hovedrolleindehaver, Mariane Vacth, virkelig dygtig, hvilket kun bliver endnu tydeligere gennem Ozons gode personinstruktion.

På et mere abstrakt plan, synes filmen at ville starte en diskussion om unge mennesker (især pigers) forhold til deres egen seksualitet i en tid, der på den ene side synes at være gennemsyret af et lystsøgende, pornografisk kultur, samtidig med at samtiden også til stadighed opfordrer til afholdenhed og enkelte har endog meget svært ved at forholde sig til deres egne kroppe. Det er ikke noget som filmen udbasunerer, men fortolkningen synes at ligge lige i forlængelse af det vi ser.

Ung & smuk er måske ikke en banebrydende film, men den er fint instrueret, lavmælt i sin fortælling og så kan man stort set ikke sætte en finger på det filmtekniske. Det er en film, der nok primært henvender sig til intelligentsiaen og de, der holder af mere smalle filmproduktioner, men selv om den gerne vil appellere til disse er det en film som med garanti nemt ville kunne finde et langt bredere publikum, der er nysgerrige på at få et indblik i hvor svært det kan være at være ung, selv i 2013.