Hr. Peabody & Sherman (92 min.) Købsfilm / Fox Paramount
Anmeldt 12/11 2014, 12:22 af Torben Rølmer Bille

Tilbage til fortiden

Tilbage til fortiden

Det er virkeligt svært at blive træt af, endsige se sig sur på Hr. Peabody og Sherman, for det er en af de animationsfilm, der nærmest kun bliver bedre af at blive set igen. Folkene på Dreamworks har nemlig endnu engang bevist, at deres tilgang til 3D-animationsfilm er mindst lige så opfindsom, vellykket og morsom, som de film Disney/Pixar-studierne sender ud i verden. En balance, der for en håndfuld år siden vejede langt mere i Pixars retning.

Selv om filmen tager sit udspring i en tegnefilmsserie fra 1960erne skabt af Jay Ward, som sikkert kun kendes af en håndfuld tegnefilmsfanatikere herhjemme, så har man ikke nødt til at have nogle forudsætninger for at se filmversionen. For allerede i filmens start bliver tilskueren introduceret til forholdet mellem verdens klogeste hund; den brillebærende Hr. Peabody og den forældreløse dreng; den brillebærende Sherman, som Peabody har adopteret.

Sherman skal i filmens start til at begynde i skole, men som den ansvarsfulde hund Hr. Peabody jo er, har han forinden sørget for at lære Sherman de mest grundlæggende ting, for at kunne klare sig bedst i klassen. For at kunne gøre dette har Hr. Peabody bygget en tidsmaskine, så de to kan drage til forskellige tidspunkter i historien, for Sherman på denne måde (ved selvsyn) kan opleve verdenshistorien og dens mest centrale skikkelser. Tidsmaskinen er naturligvis deres hemmelighed, men det bliver den ikke ved med at være.

Da Sherman starter i skole giver klassens smarteste pige sig til at mobbe ham da han stjæler hendes rampelys, som den klogeste i klassen. Hun kalder bl.a. Sherman for en hund, hvilket resulterer i at de kommer op at slås i skolens kantine. Hr. Peabody tager initiativ til at invitere pigen og hendes harmdirrende forældre hjem til sig og mens hunden underholder Pennys forældrene, kommer Sherman - nærmest ved et uheld - til at sende Penny tilbage til det gamle Ægypten.

Dette kan naturligvis kun gå galt og som de seere, der kender til andre muntre tidsrejsefilm (f.eks. Tilbage til fremtiden) vil vide, får sådanne handlinger ofte rum/tids kontinuummet til at komme i voldsom ubalance. I forsøget på at rette op på denne forskydning, tager Hr. Peabody naturligvis med Sherman tilbage til faraonerne, og dette er kun begyndelsen på den næste times vilde ridt gennem historien.

Som nævnt i biografanmeldelsen fungerer 3D-effekterne virkelig godt i denne film, men det skal dog bemærkes at når elementer, som eksempelvis sværdklinger, spyd eller lignende slynges ud fra skærmen mod tilskueren, så kan man – i al fald på denne anmelders Sony-system – ikke undgå at se en smule ”dobbelt”. Det bliver dog aldrig så forstyrrende, at man opfatter dette som et regulært problem, men effekterne har altså været mere vellykkede i andre 3D-film.

Filmen er, skal dog straks siges, langt fra afhængig af, at man har muligheden for at opleve den i 3D, for den kan sagtens nydes på den ganske almindelige 2D BluRay-version der følger med. På denne anden disk er der endda blevet plads til en hel del ekstramateriale, som sikkert på grund af datamængden på 3D versionen, ikke er kommet med på den disk.

På ekstramaterialet kan man blandt andet få en guidet tur i tidsmaskinen, få en præsentation af hvordan figurerne har taget rejsen fra det oprindelige tv-show til spillefilmsformatet og meget mere. Faktisk er det nærmest blevet en standard at pakke især ungernes animationsfilm med en lang række features og bonusmaterialer, der ikke altid følger med udgivelser af mere regulære spillefilm.

Det skal naturligvis ikke forstås, som om denne disk er et særtilfælde, men det er nu engang rart, at man får noget for pengene når man investerer i en ny film. Det skal dog samtidig siges, at selv om en del af disse features er ganske underholdende, så er de fleste tilsyneladende lavet som promovering før filmens udgivelse, og derfor mest af alt kommer til at fremstå som reklamer i stedet for ekstramateriale der vitterligt tilføjer noget til den samlede oplevelse.

Hovedfilmen om Hr. Peabody og Sherman er til gengæld bestemt værd at investere i, for det en meget velfortalt og flot animationsfilm, der både har hjerte og som heller ikke er bange for at være langt ude og respektløs i sin tilgang til verdenshistorien. Det er muligvis ikke en film som poderne bliver meget klogere af efter de har set den, til gengæld hører de til den type animationsfilm, som de voksne i familien godt kan finde på at sætte på med den engelske originallyd, når de små for længst er blevet puttet.