47 Ronin (119 min.) Købsfilm / Universal Sony Pictures Nordic
Anmeldt 22/8 2014, 19:10 af Torben Rølmer Bille

Ærefuldt eventyr

Ærefuldt eventyr

For de der elsker japansk film, vil grundfortællingen i 47 Ronin, hvis man barberer alle de fantastiske, overnaturlige elementer væk, være velkendt, for fortællingen, der i Japan måske bedst kendes som Chûshingura, blev første gang filmatiseret i 1907. Denne version var en optagelse af et kabuki-stykke, der har endnu flere år på bagen, men sidenhen er der kommet en lang række film og tv-produktioner der alle fortalte denne historie på forskellige måder.

Den seneste version er en stort anlagt fantasyfilm, der ud lige som originalhistorien foregår i det feudale Japan. Her møder seeren hovedpersonen Kai, der er nederst i hertugens hierarki. Han er ikke som de andre, idet han er vesterlænding, men alligevel har han fået en plads ved hoffet, idet hertugen fandt Kai som spæd og fik ondt af ham. Til trods for sin lave status er Kai håbløst forelsket i hertugens smukke datter Mika. En romance som naturligvis er umulig.

Selv om Kai er en dygtig jæger og soldat, får han stort set aldrig æren for sine gerninger og må i stedet betakke sig med hårde tæsk og ydmygelser fra de står over ham. Alt dette ændres dog idet hans herre bliver slået ihjel og alle samuraierne under ham gjort til ronins – fredløse. Det lykkes dog Kai at holde sammen på de 47 herreløse samuraier og sammen vil de så forsøger at genoprette deres herres ære.

Historien er altså velkendt, men denne nye udgave tilføjer en masse magiske elementer, som eksempelvis fabeldyr, en særdeles led heks der kan skifte form, en kæmpesamurai og meget mere. På den måde minder filmoplevelsen lidt som at opleve en flot, live-action animéfilm. Eksempelvis har man blot nødig at se Kais indledende jagt på det sårede dyr i skoven, for at blive begejstret. Det er kulørt, æstetisk virkeligt flot og CGI-effekterne fungerer fint.

Der er sikkert nogle der vil mene, at enkelte sekvenser kunne have været klippet noget strammere og knap så forvirrende, men det bliver aldrig så forstyrrende at man holder op med at nyde filmen, for der er masser af se på, mens Kai bevæger sig gennem det ene sceneri mere visuelt imponerende end det forrige. Der er både masser af sværdkampe, enorme piratbyer og så mange eksotiske sager at se på, at man næsten ærgrer sig, når filmens to timer er gået.

Det kræver dog lidt tilvænning at se Keanu Reeves i hvad der basalt set er en japansk film, med japansk æstetik, japanske æresbegreber, Japanske mytologiske væsener og alt hvad der ellers hører sig til, men det virker som om Hr. Reeves har fået en forkærlighed for asiatisk (film-)kultur, idet han også spillede hoverollen i martial arts filmen Man of Tai-Chi, ligeledes fra 2013. Uanset hvad grunden til dette er, virker det fint nok i denne kontekst, idet Kais arvemasse indledningsvis jo er præcis det der gør ham udstødt og Keanu Reeves evner til at slås på film kan heller ikke anfægtes, for han er mindst lige så smidig og hurtig som hans japanske medspillere.

Filmen blev udsendt i biograferne i 3D, men desværre er det ikke muligt at købe 3D Blu Ray versionen i danske butikker, med mindre det er specialforretninger der fører den engelske udgivelse. Filmens 3D fungerer i denne udgave virkeligt godt, i al fald på denne anmelders fjernsyn. Har man lyst til at bestille den engelske 3D BluRay skal man dog lige være opmærksom på, at den ikke er med danske tekster. Til gengæld er 2D versionen, som også er inkluderet, med dansk tekst.

47 Ronin er muligvis en fancy nyfortolkning af en helt klassisk japansk fortælling, men den er mægtigt underholdende, ustyrligt flot at se på og selv om grundhandlingen næppe vil være overraskende, for de der kender historien i forvejen, så er det faktisk rigtigt forfriskende at filmskaberne har bibeholdt slutningen intakt, for det er en af den slags slutninger som man nemt kunne forestille sig at mange Hollywood-pengemænd sikkert ville kræve ændret.

Så holder man af fantasy-action film, samuraisværd og animefilm, vil man med garanti være glimrende underholdt af 47 Ronin. Det er langt fra den bedste version af Chûshingura, men det er sikkert den version som vil være allernemmest at fordøje for det actionhungrende, danske publikum.