The Trials of Cate McCall (89 min.) Købsfilm / Midget Entertainment
Anmeldt 19/5 2014, 21:36 af Teddy Tofte

En usleben diamant af en spændingsfilm

En usleben diamant af en spændingsfilm

The Trials of Cate McCall er en af den slags film, som helt uventet fænger dig med det samme. Den er både et retssalsdrama, en thriller om sammensværgelser og en fængslende krimi. Hvis du elsker et godt mysterium, er denne film uden tvivl noget for dig.

Retssalsdramaer har altid været et populært emne hos film- og tv-seere. Især hvis historierne var mere intelligente end de mennesker, der så dem, og gav et godt indblik i den juridiske verden. Den her film bringer dig tilbage til de gode, gamle 90’ere, hvor retssalsdramaer blev portrætteret med masser af twists og hvor advokaten på det nærmeste var en kriminalbetjent. Husker vi ikke alle sammen Richard Gere i Primal Fear og Edward Nortons portræt af en mand med personlighedsspaltning? Og hvad med Sammensværgelsen med bl.a. Sean Connery og Laurence Fishburne, hvor alting slet ikke er, som det ser ud til at være? Indflydelsen fra netop disse to film er da også meget tydeligt, men det bliver aldrig alt for meget, og The Trials of Cate McCall kan sagtens stå på sine egne ben.

Det er ikke mindst takket være vores hovedrolleindehavere. Men mere om det om lidt. Lad os gennemgå hvad filmen egentlig handler om. Kate Beckinsale spiller Cate McCall, som kæmper for at få fælles myndighed over hendes og eksmandens datter. Hun har tidligere været anholdt for alkoholmisbrug, hvilket ikke gør situationen nemmere, men hun er også en uforbederlig arbejdsnarkoman.

For at få tingene til at gå op i en højere enhed, har Cate brug for en god sag, der kan få hende til at se godt ud i rettens øjne. Men først skal hun tage en sag, som retten selv bestemmer. Her træder den morddømte Lacey (Anna Anissimova) ind. En sag der har mistet alle sine appeller og som nu skal for en slags højesteret. Cate mener, hun taber sagen med det samme, men noget lurer under overfladen og venter på at komme frem i lyset.

Cate bliver hjulpet godt på vej af hendes mentor, Bridges (Nick Nolte), og sammen går de hele vejen for at få Lacy ud af spjældet. En så godt som umulig opgave. Men i mellemtiden virker det som om, en masse mænd på begge sider af loven forsøger at forpurre sagen. Filmen er på sin vis en klassisk krigerkvinde-historie – uden at det bliver en moralsk prædiken og uden at mændene virker som sexfikseret tåber – og instruktør/manuskriptforfatter Karen Moncrieff virker til at have det sjovt i førersædet.

Kate Beckinsale er i sin livs rolle. Det lyder måske tåbeligt, taget i betragtning at filmen floppede i USA og kom direkte på DVD herhjemme. Men hun har i lang tid spillet fysisk krævende roller (se bl.a. Underworld-serien og Total Recall) og det har været på tide, at hun kombinerer det fysiske med det psykisk krævende. I denne film er hun hård, ligefrem og virkelig. Det sidste har været manglende i hendes roller. Hun er ikke urealistisk (et træk som kvindelige roller godt kan have, hvis de er skrevet af mænd) og hun er ikke en moralsk vogter (hun er et menneske med ambitioner og masser af fejl).

Hun bliver stærkt efterfulgt af en håndfuld veteranskuespillere i biroller, som gør det lige så godt som hende, men vi glemmer aldrig, at det er Kate Beckinsale, der er stjernen. James Cromwell spiller en dommer, som har spillet dette juridiske spil i mange år, og det samme kan siges om Nick Nolte, blot på den anden side af dommerbænken. Begge understøtter de Beckinsales præstation og løfter scenerne til et mere underholdningsmæssigt niveau. Derudover stifter vi bekendtskab med Clancy Brown, Taye Diggs og Isaiah Washington.

Men det er Beckinsales modstykke og klient, spillet af Anna Anissimova, som er noget af en åbenbaring. Hun har ikke været med i så mange film endnu, men forhåbentlig ændrer det sig. Hun spiller det perfekte offer og lader ikke sin præstation overskygge historien. I sidste ender giver det en helstøbt rolle og hjælper filmen fremad.

The Trials of Cate McCall (Cate McCalls prøvelser) giver et perfekt billede af, hvad du kan forvente af denne film. Den handler lige så meget om hendes forsøg på at komme på rette kurs igen, som den handler om at vinde den helt store sag, der kan hjælpe hende med det. Den er et stærkt drama med realistiske karakterer, som ikke glemmer at underholde med sin karakterskildring og spændingsplot. Faktisk vil jeg mene, at hvis du bryder dig om hardboiled detektivmysterier, hvor karaktererne er fulde af fejl, så vil du også elske denne film. Så god fornøjelse!