The Fall (4t 51 min.) Købsfilm / Atlantic Films / Soul Media
Anmeldt 18/1 2014, 22:47 af Mia Rendix

Fremragende crime-thriller - briterne kan stadig

Hvor man i England i flere år har talt med hidtil uhørt begejstring om “The Scandi-Crime Wave” og dens repræsentanter som Forbrydelsen (The Killing), Broen (The Bridge I og II) etc., så har store engelske produktioner som Sherlock Holmes domineret rampelyset herhjemme. Det har betydet nærmest ikke-eksisterende opmærksomhed i Danmark omkring denne meget inciterende miniserie The Fall, som hev store anmelderroser hjem i både England og USA. Ærgerligt, for den er tæt på fremragende i en ellers mildt sagt afprøvet formel.

Plottet er genkendeligt: En storby, Belfast, hærges af en seriemorder, som efter 28 dage endnu ikke er fanget. Derfor tilkaldes den intelligente Detective Superintendent, Stella Gibson, fra London for at kigge lede efterforskningen i sømmene. Spændingen opbygges altså af Gibson og hendes mandskabs intense jagt på den, ved seerne, attraktive sorgterapeut og gifte familiefar til to, Paul Spector.

Det, der løfter The Fall op over mange andre krimier med samme formula er dels dens klipning og lyd, dels dens skuespillere, der overbeviser og lader seerne engagere sig i karaktererne. Kameraføringen er en blanding af køligt registrerende i typisk britisk-realistisk stil og lange svævende shots i fugleperspektiv, hvilket giver et drømmeagtigt scenarie og udvisker grænsen mellem real- og fantasiplanet. Lydsiden skruer skiftevis op og ned, og effekten er ubehagelig på en udefinérbar måde. Tillige er det kendetegnende, at man klipper mellem Paul Spectors udførlige tortur og efterflg. mord på kvinderne med hans fredelige familieliv og samvær med den intetanende hustru og børn, hvilket tilføjer mordene et endnu stærkere perverst skær.

Den jagende og den jagtede bytter løbende roller. I starten er det den ambitiøse, dygtige og kølige Stella Gibson, der i traditionen fra Helen Mirrens monumentale præstation i den genreskabende og feministisk progressive Prime Suspect-serie fremstår som et bud på en feministisk rollemodel anno 2014. Hun sætter alt ind på at fange den intelligente og diskrete morder, som så til gengæld fascineres af den kvindelige politiinspektør, der ånder ham mere og mere i nakken. Hvordan serien ender må man selvfølgelig selv se, men The Fall er et kvalitetsprodukt, som enhver krimiinteresseret bør unde sig selv.