Madness of Many (73 min.) Biografversion / Hellbound Productions
Anmeldt 11/9 2013, 21:20 af Kim Toft Hansen

Det groteskes mening

Det groteskes mening

Sætter man de to ord ’dansk’ og ’horror’ sammen, vil langt de fleste rynke lidt på øjenbrynene i en undren over, hvad det henviser til. Horrorfilm fra Danmark har det været så som så med. Bevares, der er da nogle stykker, der ville pege på Nattevagten og Cecilie. Læg dertil et par titler mere, og reservoiret ser ud til at være udtømt. Dykker vi ned i nichegenrer som exploitation film og torture porn, som det smukt er blevet kaldt, er der – om muligt! – endnu længere imellem eksemplerne. Ingenlunde har den danske instruktør Kasper Juhl gennem de seneste par år skrevet sig ind i denne genre med en række film, der er – med hans eget udsagn – det sygeste fra Danmark.

Juhl debuterede med kortfilmen ”Make Them Suffer” (2011). Hans første spillefilm var Sunken Danish (2012), der blev promoveret som ’the sickst movie from Denmark’. Filmen er på sin vis en ekstrem udgave af Remy Melvauxs Man bider hund (1992) i en særlig kombination med Fred Vogels kontroversielle August Underground (2001). Filmen følger dokumentaristisk seriemorderen Kevin, som på de mest uspekulerede måder torterer og myrder kvinder. Scenen, hvor Kevin sprætter maven op på en gravid for at hive fostret ud, save hovedet af det, for derefter at kneppe halshullet, overskred mine ellers hårdt prøvede grænser. Kasper Juhl, som i øvrigt selv spiller Kevin, er ved at færdiggøre Monstrosity, der forfølger karakteren Kevin yderligere. I mellemtiden har hans mere filosofiske Madness of Many haft premiere.

Madness of Many tager udgangspunkt i den unge Victoria, der gennem hele sin opvækst har været misbrugt. Hun flygter – kun for at opdage, at resten af verden ikke tilbyder hende andet end vold, tortur og misbrug. Indtil hun indser, at netop vold og smerte giver hende indsigt i helt andre sider af livet. Tilsyneladende henter filmen noget fra virkelige sager såsom Natascha Kampusch-sagen og lignende lokale sager i Danmark – og skruer så op for ekstremiteten. Juhls film er grovkornede versioner af det, som Saw-serien har populariseret. Scener, som forekommer hos Juhl, vil dog aldrig finde vej til de mere populære film. Han sigter eksplicit efter det kontroversielle i sine film, der derfor udelukkende er indie-produceret for penge fra egen lomme.

Samtidig er filmen også grundlæggende filosofisk i sin tankegang. Hvor Sunken Danish og Monstrosity begge arbejder med voldens eget udtryk som grotesk og tankevækkende, går Madness of Many et langt skridt videre. På mange måder minder filmens interesse i forholdet mellem vold/tortur, sex og åbenbaret indsigt i det guddommelige om George Batailles fiktion og filosofi. Filmen interesserer sig også for personlighed og splittelse, hvilket illustreres udmærket gennem det faktum, at Juhl bruger tre forskellige kvinder til at komplettere rollen som Victoria. Eksperimentelt etablerer filmen et puslespil af scener, der hos seeren selv skal stykkes sammen.

Alle filmene – også Madness of Many – arbejder med en kombination af dokumentariske hjemmevideoagtige sekvenser, found footage-stil og snuff-filmen. Madness of Many supplerer disse med nogle poetiske voldsscener, der minder en del om den franske instruktør Jean Rollins mest eksperimentelle film. Igen med en væsentligt opskruet kropslighed og ekstrem tortur. Torture porn eller gorno (sammentrækning af gore og porno) er dette blevet kaldt. De poetiske sekvenser er desuden brugt i musikvideoen til ”Blackness”, der er debutsinglen fra Abcissions EP The Constellation (2013). Kasper Juhl er selv forsanger i bandet, der er udråbt til at være et lovende nyt navn på den danske dødsmetalscene. Scenen i musikvideoen, hvor en kvinde, der har fået øjnene fjernet og spiser et par nye og blodig øjne, er fra Madness of Many.

Kasper Juhls film er ikke ude i bred distribution – og er ikke for de fleste. Monstrosity skulle udkomme på dvd til næste år. Filmene er overraskende velspillede og interessante i en dansk filmundergrund, der kun sjældent bevæger sig derhen, hvor Juhl har taget dansk film. Det er især Sunken Danish og Monstrosity, der er bedst spillede. Dinna Ophelia Hæklund, der spiller den bærende rolle som Victoria er filmens svageste led, mens den svenske model Ellinor Rosander gør det fint i sin debutrolle. Men samlet set tilbyder Juhl med denne film noget, som dansk film godt kunne trænge til: et godt og grundigt jordskælv i den lidt for pæne overflade. Eller et velplaceret røvspark. Madness of Many ligner intet hidtil i dansk film – og alene det er vel nok til at vække lidt opmærksomhed.

Filmen blev vist i Husets Biograf d. 10. august 2013. Kasper Juhls kortfilm ”Rex Inferno” er i øvrigt udgivet på antologi-dvd’en Supernatural Tales.