The serpent and the rainbow (100 min.) Købsfilm / Another World Entertainment
Anmeldt 12/2 2013, 18:33 af Torben Rølmer Bille

"I want to hear you scream!"

"I want to hear you scream!"

Slutfirserne bød på nogle a de dummeste danske filmtitler nogensinde. John Carpenters Prince of Darkness blev til I en kælder sort som kul, og hans kollega Wes Craven var mindst lige så uheldig da The Serpent and the Rainbow fik dansk biografpremiere, for den blev udsendt som I gravens dybe, stille ro. Sådan en åndet titel har sikkert været medvirkende til, at der ikke er så mange der har set, eller kender til filmen i dag. Det burde fans af genrefilm ellers gøre og nu er muligheden der, for Another World Entertainment har genudgivet filmen på DVD.

The Serpent and the Rainbow tager udgangspunkt i Wade Davis´ bog af samme navn. Både bog og film blander fiktionen med en vis portion fakta, for den tager udgangspunkt i forfatterens arbejde som antropolog, med speciale i naturmedicin. Så da vi møder filmens hovedperson der i fiktionens verden hedder Dennis, befinder han sig midt i amazonjunglen, hvor han indsamler medicin. En medicinmand insisterer på at Dennis selv indtager noget af den medicin han tager tilbage til civilisationen og inden man kan nå at sige yage-trip, finder vores hovedperson både sit kraftdyr, ser syner om fremtiden og da han kommer til sig selv igen finder han helikopterpiloten død. Derfor må Dennis, desperat og alene finde vej tilbage til civilisationen.

Hans oplevelser i junglen gør, at et stort medicinalfirma får øjnene op for Dennis evner. De har hørt rygter om, at der skulle eksistere virkelige zombier på Haiti. De er dog godt klar over, at de lokale voodoopræster ikke genopliver de døde, men i stedet er de overbevist om, at der er tale om et potent anæstesi-produkt, som firmaet naturligvis ser store muligheder i. Derfor sender de Dennis til Haiti for at opspore denne såkaldte zombiegift. Dette bringer ham i kontakt med en række lyssky personer og ikke mindst TonTon Macoute - ”Papa Doc” Duvaliers frygtede og ekstremt brutale politistyrke.

Noget af det mest interessante ved filmen er den måde den blander fakta og fiktion på. Filmen er optaget i hhv. Den Dominikanske Republik og på selve Haiti, hvilket gør, at omgivelserne og nogle af de processioner man ser i filmen, er meget realistiske. Eksempelvis ser vi en stor procession for den lokale kærlighedsgudinde Erzulie, som filmens hovedperson ledsaget af hans kontaktperson i Haiti - den søde doktor Marielle - deltager i. På den måde får seeren et lettere firkantet, men alligevel forholdsvis akkurat indblik i dele af voodookulturen i landet, samtidig med at de dele af filmen hvor vi ser eksempelvis Dennis´drømmesyner og mere klassiske, dramatiske scener virker bedre i lyset af de andre scener.

Det er altså fortællingens fokus på hhv. Dennis´ oplevelser i de eksotiske omgivelser, hans interviews med påståede zombier og hans nøgterne, kritiske tilgang til hvorvidt der virkelig eksisterer et middel, der virkelig kan forvandle velfungerede individer til viljeløse zombier, der selv er overbevist om at de er vendt tilbage fra de døde og at de kontrolleres af den person, der stod for forvandlingen, som gør The Serpent and the Rainbow til en ganske seværdig film, selv om den har nogle år på bagen.

Filmen er altså interessant for alle de, der gerne vil se en underholdende film med ganske effektive horror-elementer, men det er også en film for de der kan være interesseret i at se hvordan zombiemyterne oprindeligt er opstået. Man bør naturligvis tage filmens påstande med et gran salt, men det interessante ligger i manuskriptets og iscenesættelsens miks af fakta og fiktion.

Endelig indeholder filmen en, i visse nørdede kredse, næsten klassisk torturscene, hvor politikaptajnen i Port-au-Prince, spillet med guldtand og modbydeligt nærvær af Zakes Mokae, afhører vor hovedperson, der er spændt fast til en stol. Hvad vil du mig? spørger Dennis skræmt - og svaret findes i denne anmeldelses overskrift.

The Serpent and the Rainbow er en anderledes alvorlig horrorfilm fra Wes Cravens hånd, den er langt mere virkelighedstro en mange andre af mandens film, men den byder også på en del uforglemmelige sekvenser, som den beskrevet ovenfor. Den er samtidig en typisk firserfilm, der dog kommer til at virke underligt tidsløs takket være de locations den har benyttet. Så har man mod på at se en, i denne anmelders øjne, overset firserklassiker, en film, der så at sige skildrer virkelighedens zombier - så kan man godt glæde sig at se - eller gense - The Serpent and the Rainbow.