Ninjago (13 x 22 min.) Købsfilm / Nordisk Film
Anmeldt 9/10 2012, 20:49 af Torben Rølmer Bille

Mere end blot reklame

Mere end blot reklame

Det danske spilfirma Lego er som bekendt lidt af et erhvervseventyr. Fra at have været truet fra mange andre legetøjsfirmaer og med tendens til dalende salgstal, har Lego fået vendt skuden og er blevet et af de få firmaer, som har formået at skabe vækst til trods for globale økonomiske kriser og al anden dårligdom.

Det skyldes især, at Lego delvist har flyttet fokus væk fra udelukkende at satse på plastikklodser og er begyndt at satse på en række forskellige platforme, der understøtter deres produkt. Det gælder både videospil, websteder der er dedikeret til de forskellige typer af produkter, samt samarbejde med film- og tegneserieindustrien, så ungerne og deres forældre nu kan få Lego, der tager udgangspunkt i Star Wars, Prince of Persia, Indiana Jones, Harry Potter, Batman og senest Lord of the Rings.

Foruden disse multimedieale platforme er Lego også på det seneste selv begyndt at lave animationsfilm på basis af deres produkter. Det startede med Bionicle serien, så kom spillefilmen om Clutch Powers og i 2011 blev der lavet tretten episoder om de brave ninjaer fra Ninjago. Disse er nu kommet i handelen, fordelt på tre DVD skiver.

En af de første tanker man som forbruger sikkert kan få når man står med DVD’erne i hånden, er om man ikke blot smider penge efter hvad der i bund og grund er en serie reklamefilm for Lego. Der er dog en forholdsvis ubegrundet frygt, for selv om afsnittene naturligvis foregår i et Lego-univers, så er serien så tilpas spændende og ordentligt fortalt, at de bliver underholdende, uanset om man holder af Lego eller ej.

Historien tager udgangspunkt i tiden efter de fire ninjaer har besejret Lord Gammadon. Freden hviler over land, men der er en ny fjende der lurer. Lord Gamadons søn Lloyd, der er lidt af en kujon og en tosse, forsøger at blive lige så frygtet og forhadt som sin far, men han har ikke rigtigt evnerne til det. Han opsøger derfor slangefolket, som består af fire forskellige klaner, der for mange år siden blev spærret inde i fire forskellige underjordiske grave. Det lykkes Lloyd at finde slangerne, men han har svært ved at styre dem.

I trit med dette, opdager de fire ninjaer, at der findes en ældgammel profeti, der forudsiger, at der vil komme en grøn ninja - som vil blive ham, der i sidste ende vil besejre Gammadon. Derfor opstår der hurtigt rivalisering blandt Cole, Kai, Jay og Zane om hvem af dem der bliver den grønne ninja.

De første par afsnit kan sagtens ses uafhængigt af hinanden, men man skal huske på at resten af historien er en lang, sammenhængende historie. Hvert afsnit er på ca. 22 minutter og derfor egner de sig fint til ungerne, både de helt små, der ofte har svært ved at sidde stille til en spillefilm og til de situationer, hvor der er lidt tid, der skal slås ihjel. Man skal dog være opmærksom på at serien kan have de følgevirkninger, at ens drengebørn - for lad os være ærlige, det er den primære målgruppe - har lyst til at være ninjaer selv efterfølgende, så derfor bliver såvel legofigurer som skumsværd hentet frem fra gemmerne.

Selv om delelementerne, der udgør historien er set i et utal af variationer før, er den både sjovt og medrivende fortalt. Animationen er god, scenerierne kulørte men stemningsfulde og detaljegraden i eksempelvis baggrundene er ikke særligt overvældende, men det er vel også til at forvente fra en serie film der foregår i et lego-univers. Sagt på en anden måde, så er Ninjago - legenden om den grønne ninja en serie af animerede film, der både i fortællingens kvalitet, samt i den konstante, lette, humoristiske tone, fungerer langt bedre end stort set alle andre animerede serier, der forsøger at lokke børnene til at plage des forældre om et bestemt produkt. Faktisk har man ikke nødig at kende til hverken Ninjagos univers, eller for den skyld til Lego, for at følge med i serien.

Der er sikkert de, der kan undre sig over at serien udkommer på tre separate dvd skiver i stedet for at komme som en samlet boks. Det er dog rimeligt smart tænkt, for det er nemmere at overtale sin mor og far til at købe en dvd til en flad halvtredser end at overtale selvsamme til at spytte 150 kr. i projektet. Når poderne først har set de første fire afsnit, så vil de jo sikkert meget gerne se hvordan det hele ender, så ideen om at splitte serien op på denne måde er bestemt godt tænkt rent marketingsmæssigt.

Stemmeskuespillet fungerer og historien er tilpas spændende hele vejen igennem. Selv om der, især mod seriens klimaks, godt kan forekomme scener, hvor det er tilrådeligt, at forældre ser afsnittene sammen med husets alleryngste, så er det også en serie, der faktisk er underholdende - også for voksne ( måske især for de voksne der i forvejen holder af ninjago og Lego).

Kort sagt så er Ninjago ikke som man måske kunne tro et produkt, der bare skal skabe interesse for at andet produkt, men en serie, der formår at stå på sine egne ben og fortælle en historie ombåde venskaber, jalousi, vovemod og kærlighed, alt sammen fortalt af små figurer med gule ansigter. At man så måske får lyst til at lege med de fysiske figurer efterfølgende er naturligvis en indbygget risiko, men det bør være en som langt de fleste burde være villige til at tage.