Med livet som indsats (102 min.) Købsfilm / Nordisk Film
Anmeldt 10/7 2012, 20:14 af Kim Toft Hansen

Spændingskuppet

Spændingskuppet

Det er sjældent, at danske instruktører med succes interesserer sig for genrefilm. Genrefilmen er i nogen grad udskældt i dominansen fra Den Danske Filmskole og Det Danske Filminstitut. Det er naturligvis en skam, fordi genrerne har en funktion, og de kan bruges til noget. Derfor er det befriende, når en instruktør vælger – for én gangs skyld – at tage genrerne seriøst. Asger Leth – ja, sønnike til Jørgen – fik en god del opmærksomhed med den nu seks år gamle dokumentarfilm Ghosts of Cité Soleil. Nu spillefilmsdebuterer han med den amerikansk producerede Med livet som indsats, der – trods en del skønhedsfejl – er en ganske gennemført spændingsfilm.

Købefilmsudgivelsen kalder filmen for en heist thriller. ’Heist’ betyder ’kup’ på engelsk, og er desværre i nogen grad en spoiler. Filmen handler om straffefangen Nick Cassidy, der slipper væk under sin fars begravelse. I næste nu befinder han sig på en afsats langt over New Yorks gader. Den amerikanske titel er således Man on a ledge. I udgangspunktet straight forward. Lad dog ikke titlen eller plottets umiddelbart ensidige vinkling snyde. Filmen er et forviklingsdrama, der er fortalt gennem et prisme, som langsomt indlader seeren på mysteriet underneden. Betegnelsen heist thriller er godt nok vældig præcis, men det hjælper seeren lige lovligt meget. Det er nemlig først en tredjedel inde i filmen, at seeren bliver opmærksom på kuppet.

De første to tredjedele af filmen fungerer ret godt. Strukturen er inciterende og uklar, med drypvise afsløringer, der giver seeren en svag fornemmelse af sammenhænge. Den er fortalt en anelse akronologisk, hvilket giver nogle muligheder i spillet om viden mellem film og seer. Veltænkt og godt plottet. Indtil et vist punkt. Langsomt begynder sammenhængene at dæmre, men på det tidspunkt, hvor skurk og helt er klart udstukne, bliver filmen til en omgang banaliseret sjask, der har opbrugt de indledende fine struktureringer. Hvor filmen hidtil har fastholdt en rimelig fin psykologisk dybde, så ender den med en tynd actionfilmisk afslutning. Trods BD-udgavens 13 minutter længere udgave ift. dvd’en – et incitament for at købe den længere Bluray-version – virker slutningen besynderligt forhastet.

Sam Worthington, der spiller Cassidy, fungerer overordnet set ret godt. I navnet ligger naturligvis en henvisning til den modige, selvmorderiske cowboy Butch Cassidy. Elizabeth Banks er også troværdig i rollen som forhandleren Mercer. Birollerne er besat af Jamie Bell, der er ret sikker, mens der er større usikkerheder i Genesis Rodrieguez’ spillefilmsdebut. Filmen balancerer et sted midt mellem gode præstationer og et lidt svagt manuskript, hvor replikkerne ikke altid er lige heldige og tilpas timede. Rodriguez’ svagheder udspringer i noget grad af en lidt for klichéfyldt rolle: Hun er den pæne kvinde, der skal vise sine barmfagre attributter og helst hjælpes lidt på vej af en mand. Endog fungerer den relativt ukendte casting faktisk fint.

Genrefilm til trods. Med livet som indsats er såpas en spændingsfyldt og underholdende film. Desværre har den lidt problemer med netop at fastholde sit genrefokus. Den præcise genreangivelse som ’heist thriller’ er måske ikke den mest anvendelige, men den angiver naturligvis, at der sker et kup i filmen. Thrilleren og spændingsmomentet holder to tredjedele af filmen, og er de passager, der fungerer fint, mens den mod slutningen helst vil være et hæsblæsende actionbrag. Noget inhomogen af en genrefilm at være. Nogle tråde knyttes heller ikke præcist nok – og nogle forklarende scener kunne have afhjulpet dette. Alligevel skal jeg være den sidste til at indrømme, at jeg faktisk har været ganske godt underholdt.