Come fly with me (173 min.) Købsfilm / Scanbox
Anmeldt 12/3 2012, 21:49 af Torben Rølmer Bille

Little Britain light

Little Britain light

Der er vist ikke ret mange, som ikke kender tv-serien Little Britain, hvor de to komikere Matt Lucas og David Williams hudfletter det engelske samfund med deres eminente evne til at skabe provokerende, karikerede roller, morsomt tænkte, fordomsbaserede situationer kombineret med et væld af britiske dialekter, ekstravagante kostumer og specialmakeup, der gør de to skuespillere nærmest ugenkendelige. Alt dette er med til at gøre oplevelsen til noget ud over det sædvanlige. Nu er de to aktuelle på DVD med udgivelsen af de foreløbig første seks afsnit af deres nye serie: Come fly with me.

Deres nye serie er en spoof, eller rettere en mockumentary, der laver tykt grin med docu-soapserier som Airport og Airline. Med lufthavnen som det dynamiske omdrejningspunkt for handlingen følger seeren i hvert afsnit en lille gruppe medarbejdere i lufthavnen på godt og ondt. Man møder figurer som går igen afsnit efter afsnit, men der gives også plads til figurer – som oftest passagerer – som vi kun ser en enkelt gang.

Blandt den faste stab af karakterer finder man bl.a. Melody & Keely et par hjernedøde check-in piger, den irske homostewart Fearghal, den racistiske immigrationsofficer Ian Foot, ægteparret Peter og Judith Surname, der i hvert afsnit vender hjem fra en særdeles mislykket ferie og som bestemt ønsker at klage, samt en masse andre, mere eller mindre morsomme, personager, som vanen tro spilles med stor tæft af de to idemænd.

Det kan, som med mange andre karakterbårne sketchshows, godt gå hen og blive en anelse repetitativt hvis man ser serien i en køre, da det jo oprindeligt er tænk at den skal vises på ugentlig basis. Fordøjer man afsnit på afsnit vil man derfor hurtigt opdage, at mange af sketchene basalt set er næsten fuldkommen ens – eksempelvis scenerne med caféejeren Precious, der i alle afsnit finder på en ny, lam undskyldning for at lukke hendes kaffebar tidligt, eller for den sags skyld pilotægteparret Simon og Jackie, der slås med at Simon har været Jackie utro en enkelt gang. Det bliver en anelse trægt i længden, men det fungerer sikkert ganske fint, hvis man modsat nærværende anmelder kan nøjes med at se afsnittene i mindre doser.

De seere, som er store fans af Little Britain og som måske håber på at Come fly with me er lige så grænseoverskridende og groteskt morsomt, dog skrue forventningerne ned, for serien er hverken lige så sarkastisk, satirisk, eller morsom som den førstnævnte. Der er længere mellem grinene, men det virker også som om Williams og Lucas har forsøgt at finde en lidt anden stil, end den Little Britain er pakket ind i. Muligvis er dette blevet gjort for at appellere bredere, muligvis af frygt for at ende med at lave den samme slags show for evigt, men uanset hvad grunden har måttet være, så fungerer Come fly with me bare ikke lige så godt som den første serie.

Det betyder dog ikke, at serien ikke er sjov, men bare at der er noget længere mellem de hjertelige grin eller de scener hvor man græmmes så meget på karakterernes vegne at man næsten ikke kan sidde stille i sofaen.

Mockumenary-delen fungerer dog fint, for det er lykkedes folkene bag serien, at fange den helt rigtige ambience og tone fra de programmer som parodieres. Den kvindelige, seriøse fortællerstemme introducerer og forbinder de enkelte scener med hinanden og hvert afsnit starter om morgenen og slutter sent om aftenen – ganske som de serier den lægger sig op af.

Synd er det dog at de ikke benytter deres figurer til flere forskellige ting. For en af de virkeligt gode ting ved Little Britain var at de mange karakterer faktisk udviklede sig gennem sæsonerne. Der er også planlagt en anden omgang af Come fly with me, men ifølge Wikipedia har Williams i sommeren 2011 udtalt, at han ikke selv syntes serien var så morsom. Ikke desto mindre har BBC meddelt, at der kommer en ny sæson i slutningen af 2012 og hvis dette vitterligt sker, må vi bare håbe at d’herrer Lucas og Williams finder formen oven på det lidt usikre take-off, der udgør første sæson af Come fly with me.