Killer Elite (116 min.) Købsfilm / Nordisk Film
Anmeldt 14/1 2012, 16:24 af Torben Rølmer Bille

Statham vs. Owen

Statham vs. Owen

Selv om nogle måske kunne tro det, så er filmen Killer Elite [f[ikke en genindspilning af Sam Peckinpahs film af samme navn fra 1975, men derimod en engelskproduceret thriller baseret på den kontroversielle roman The Feather Men af Ranulph Fiennes. Fiennes er en barsk, engelsk herre, der hårdnakket påstod at de konspiratoriske begivenheder som blev beskrevet i hans roman var de rene fakta. På den måde skabte bogen en hel del røre i hjemlandet 1991 og samtidig legitimiserer dette at Killer Elite starter med den obligatoriske tekst ”based on a true story”.

Hvis man vælger at stole på Fiennes fortælling, så har den engelske specialstyrke SAS haft en meget hemmelig enhed, bestående af pensionerede SAS agenter, der i jakkesæt og langt fra begivenhederne har udført handlinger og truffet beslutninger udenom den engelske regering. I dette tilfælde handler det om nogle operationer i bl.a. Oman, som den forhenværende lejemorder Danny ufrivilligt kommer på sporet af.

Uheldigvis for Danny har en arabisk sheik nemlig fanget Dannys ven og læremester, Hunter, der i filmen spilles af Robert DeNiro (som til trods for at hans rolle er forholdsvis lille, naturligvis er endt på filmens cover). Sheiken tvinger Danny til at opspore og dræbe tre SAS folk i England, da han mener at disse er direkte ansvarlige for at tre af sheikens sønner er blevet myrdet i kamp. Der er altså tale om et helt klassisk blodhævnsmotiv, for sheiken er nemlig døende og for at få genoprettet sin ære skal hans sønners mordere naturligvis straffes før han kan finde fred.

Da Danny ikke har andet valg end at genoptage sin lejemordervirksomhed, begynder han sammen med to af sine tidligere kollegaer at planlægge likvideringerne. Samtidig er SAS soldaten Spike, der er tilknyttet de jakkeklædte ”fjermænd”, begyndt at mistænke, at der er noget i gære og at det, som på overfladen ligner dødsulykker blandt hans kollegaer muligvis er alt andet end netop dette. Spike spilles af Clive Owen og det er derfor lidt at et scoop, at sætte Statham overfor Owen, da de to repræsenterer det ypperligste af britisk cool i actionfilm for tiden.

Selv om filmen bliver markedsført som en rendyrket actionfilm er det også en film der heldigvis tager sig ordentlig tid til at fortælle sin historie, en historie som til trods for de forholdsvis mange klicheer faktisk er rudimentært spændende fortalt. Uanset om man vælger at tro på hvorvidt fortællingen er sandfærdig eller ej, så virker de likvideringer, som Danny har fået besked på ”skal ligne ulykker”, uhyggeligt realistisk gennemtænkte.

Filmen har generelt et højt tempo, der sørger for at holde tilskueren interesseret og til trods for at man måske har set en hel del actionthrillers med lejemordere i konstant kamp med hverandre, så er der flere gange hvor filmen overrasker ved at dreje handlingen i en retning man måske ikke lige havde forudset.

Samlet set er Killer Elite ikke en film, der med et trylleslag indplacerer sig som den bedste eller sejeste film om lejemordere i filmhistorien, men det er stadig en veloplagt, spændende thriller, der især vil glæde genrefans, fordi den flere gange lader Statham og Owen kommer i direkte nærkamp med hinanden.

Filmen har den særlige britiske tone, der gør at den både virker barskere og på mange måder mere realistisk end mange af sine amerikanske sidestykker. Ikke dermed sagt, at filmen tilstræber sig et dokumentaristisk præg i sit udtryk eller indhold, til trods for sine påståede relationer til virkeligheden, men der er bare som om at figurerne er mere nærværende og vedkommende end i mange andre lignende film. Derfor bliver Killer Elite en film som nemt finder sit publikum, især blandt de der er fans af denne type film og de der holder af de to barkede gutter i de bærende hovedroller.