Transformers – Dark of the moon (164 min.) Købsfilm / Paramount
Anmeldt 22/12 2011, 21:28 af Torben Rølmer Bille

Optimus Prime uden ekstras

Optimus Prime uden ekstras

En af sommerens helt store drengerøvsfilm var uden tvivl Micael Bays tredje Transformers-film der fik undertitlen Dark of the Moon og som nærværende anmelder ved sin biografpremiere gav mange roser med på vejen. Filmen er derfor passende til julesalget blevet gjort tilgængeligt for alle de, der enten gik glip af den i biografen, eller som holdt så meget af filmen at de bare må se den igen og give den en fast plads på reolen.

Selve filmen er der ikke noget galt med, for den er lige som sidst et veritabelt orgie i ødelæggelse, enorme robotter, vanvittige eksplosioner, fjollede replikker og referencer til ting som alle nørder holder kært, men ulig de andre Transformers-udgivelser til dato, har filmselskabet denne gang undladt at fylde deres skive med en masse ekstramateriale.

Der kan være flere årsager til de manglende kommentarspor, databaser og lignende elementer som fans kan fornøje sig med at gå på opdagelse i, der kommer sikkert senere en luksusudgave, for alle de virkelig hardcore fans derude, men selve filmen har også en spilletid på næsten 2 en halv time og når både billede og lyd skal være i så høj kvalitet som det er. For meget kan man sige om Paramount, men de smider nogle af de flotteste BluRays på gaden for tiden.

Endeligt er det ikke muligt endnu at få filmen i en 3D udgave, den er ifølge kapellets oplysninger sat til at dukke op i starten af februar 2012 og det er egentlig også lidt trist, når nu den tredje Transformers-film udnyttede 3D bedre end rigtigt mange andre film gør for tiden. Det kunne have været interessant at se om også dette fungerede i hjemmebiografen. Så såvel fravalget af ekstramateriale og 3D gør, at man som rigtig begejstret Transformers-fan godt kan føle sig lidt snydt eller i det mindste rastløs da ventetiden til februar lige nu kan forekomme ganske lang.

Uanset hvordan man har det sig til ekstralir og tredimensionelle muligheder, så holder Dark of the Moon også udenfor biografen. Det er en film, der med stolthed viser hvad den velsmurte Hollywoodmaskine også kan være – en fantasiens legeplads hvor de mest utrolige actionsekvenser og spektakulære scenerier ikke begrænses af hverken fysikkens love eller budgetter. En film hvor alle sejl er sat til for at underholde sin målgruppe.

Det er, selv hvis man måske pletvis kan irriteres over alt for letbenet dialog, spild af skuespillertalent og fjollede oneliners fra såvel robotter som fra de mennesker de forsøger at beskytte, enormt underholdende hele vejen igennem. For selv om spilletiden umiddelbar virker lang, så forekommer filmen ikke et minut for lang når den først har fået kridtet banen op og er begyndt at lade robotterne udkæmpe deres kamp om universets herredømme på vores jord.

Selv uden al den staffage som kunne have gjort den nye transformers BluRayudgivelse til noget ekstra særligt var det stadigvæk en virkelig behagelig oplevelse at gense Prime og alle hans Autobots forsvare jordens befolkning og de imponerende specialeffekterne holder lige så godt i hjemmet, som de gjorde på det store lærred. Kan man derfor ikke holde ventetiden ud til februar, eller har man bare lyst til at se et spekulært underholdende, science fiction actioneventyr, så er Transformers: Dark of the Moon et virkeligt godt bud på en popcornfilm af høj kaliber.