Californication – The Fourth Season (326 min.) Købsfilm / Paramount
Anmeldt 22/11 2011, 21:52 af Torben Rølmer Bille

Den røvirriterende storcharmør

Den røvirriterende storcharmør

Det er svært at komme udenom, at der i disse år bliver produceret en lang række ganske fremragende tv-serier i Amerika. Det amerikanske kabel tv selskab Showtime er helt fremme i konkurrencen om seernes gunst og har med serier som Dexter og Weeds vist at både udpenslede mord og salg af cannabis sagtens kan være både godt tv og udgøre de centrale elementer i mainstreamfortællinger. Fælles for disse shows er at skuespillernes præstationer og de replikker der kommer du af deres munde er helt igennem fantastiske. Dertil kommer at serierne alle leverer virkeligt vanedannende underholdning, som man næsten altid er ærgerlig over at nå til enden på.

Dette gælder i særdeleshed serien Californication, der både produceres af og har David ”Mulder-fra-X-Files” Duchovny i den altoverskyggende hovedrolle. Serien kendetegnes, som titlen antyder, af dens gennemgribende fokus på sex i Los Angeles, men der køres også spirituskørsel, ryges tjald, sniffes coke, ædes piller og der er nærmest altid en tændt cigaret i vor hovedpersons hånd. Meget befriende at opleve ovenpå mange års fordømmende, puritanske penselstrøg, der farvede alle amerikanske serier.

Duchovny spiller den kvindeglade forfatter Hank med det sigende efternavn Moody, der har skrevet en række succesfulde bøger, der alle deler titler med titler på Slayer albums. Han skriver om druk, sex og livet i LA, en form for ungdommelig Bukowski, der til forskel for hans hesteinteresserede kollega og til trods for alle sine konstante seksuelle affærer, forsøger at vinde sit livs kærlighed - Karen – tilbage, til trods for at både hustruen og deres fælles datter – Rebekka - til stadighed oplever faderen fucke sit eget liv så meget op, at man skulle tro det umuligt kan blive værre.

Men Hank er ikke en ulækker, fordrukken bums, der lader sig styre af sin diller, han er derimod meget velplejet, veltalende og så kan han være så enormt charmerende og imødekommende når han vil, at han kan få alle personer af hunkøn han møder til at give sig villigt hen til ham. Ofte takker han bare ja til alle de tilbud, der konstant dukker op på hans vej - for han er jo en mand af kød og blod. Hank ved dog udmærket godt, at hans situation næppe bliver forbedret hvis han indleder et hedt forhold til alle disse mange attraktive kvinder, der krydser hans vej, men samtidig vil han heller ikke nægte disse kvinder glæden af at blive revet rundt i lagnerne af Mr. Moody himself. Selv om Hank indimellem har svært ved at få pen til papir, har han sjovt nok aldrig problemer med at tilfredsstille de villige hunkønsvæsener.

I enden af tredje sæson måtte Hank endelig bekende kulør, da en chokeret Karen fandt ud af at Hank havde været sammen med hendes forhenværende forlovedes datter – Mia, der på dette tidspunktet var under den kriminelle lavalder. Karen indså dette, da Hank kom i klammeri med et par politimænd, der var dukket op for at arrestere ham idet Mias far havde anklaget ham for voldtægt af en mindreårig.

Fjerde sæson starter i øjeblikket hvor sidste sæson slap, men Hank er hurtigt ude på kaution igen, så den fjerde sæson af Californication er ikke et fængselsdrama. Derimod følger vi dels Hanks forsøg på at samle skårene fra sit ægteskab op, dels forsøge at genvinde sin datters respekt, men det er svært at gøre for samtidig forsøger han at tjene lidt penge ved at skrive manuskriptet til en film baseret på hans eget ulovlige forhold til purunge Mia. Et job der naturligvis sikrer flere forviklinger. Hanks situation bliver eksempelvis ikke bedre af, at Hank får en ganske laber advokat til at føre sin sag og at den unge skuespillerinde, der skal spille Mia i filmen, er helt vildt tiltrukket af vores helt.

Parallelt med Hanks fortælling følger vi også vennerne Charlie og Marcie, der ligeledes har deres problemer at slås med. Charlie er Hanks agent og bedste ven, men har hverken hans charme eller udseende. Charlie og Marcie blev officielt skilt fra hverandre i sidste sæson så nedtrykt over situationen beslutter Charlie sig for at have sex med 100 kvinder, mens Marcie først modvilligt indleder et forhold til Charlies chef, der samtidig producerer filmen som Hank skriver manus til. Måske lyder det forvirrende og for meget som en sæbeopera til at man som velfungerende person har lyst til at se det. Men selv om plottet måske kan forekomme traditionelt, så er karaktergalleriet så spraglet interessant og dialogen så sprødt skrevet, at man ikke kan undgå at blive andet end fanget.

Selv om serien byder på meget nøgenhed og en del fokusering på Hanks forskellige erobringer, så er Californication en serie, der appellerer i lige så høj grad til kvinder som til mænd, da den ikke kun handler om en scorekarl og dennes kvababbelser, men lige så meget om familieliv, bondeanger, forhold til datteren og den altid svære kærlighed, men mest af alt er Californication en velskrevet, veloplagt, fandenivoldsk, amoralsk og utroligt morsom serie, der vil få de fleste velfungerende mennesker til at klukle med jævne mellemrum. For humoren sejrer konstant over alvoren. Man skal som seer selvsagt ikke høre til typen, som finder emner, der bevæger sig syd for bæltestedet ulækre, men gør man ikke er der masser af situationer og kontemporære dialogudvekslinger at more sig over. Californication er dertil en serie, som man fortærer meget hurtigt, for da alle afsnit kun er en halv time lange, har det ene en tendens til hurtigt at gribe det andet.

Det er naturligvis muligt at hoppe direkte ind i sæson fire, da der vanen tro opridses en hurtig skitse af det overordnede plot i starten på første afsnit, men det er naturligvis en klar fordel at nytilkomne starter ved den første sæson, der i sagens natur sætter seeren i stand til at danne sig et endnu bedre billede af det dysfunktionelle karaktergalleri. For Californication-jomfruer er der i al fald virkelig en masse at se frem til, ikke mindst sæson fire, der blot beviser at serien langt fra er ved at udbrænde. Der er i al fald mange der sikkert spændt venter på at følge Hank og Co. i de næste mange år, for selv om de måske ikke er Guds bedste børn, så er de bestemt rigtigt godt selskab.